De scherpe daling in het vrachtvervoer gaat intussen gepaard met een grote vraag naar extra capaciteit op freighters, nu een groot deel van de mondiale passagiersvloot aan de grond wordt gehouden. Daardoor is volgens Hughes nu 45 tot 50% van de mondiale vrachtcapaciteit verdwenen.

Diverse luchtvaartmaatschappijen, waaronder Lufthansa, American en Air Canada, zetten nu al passagiersvliegtuigen in met alleen vracht aan boord. Het gaat dan vooral om het transport van medische goederen, zoals mondkapjes en beschermende kleding. Daarbij wordt het vrachtruim (belly) van de passagiersvliegtuigen gebruikt, maar worden ook pakketten op de passagiersstoelen geplaatst, vastgesjord en voorzien van veiligheidsnetten.

Vrachtcharters

Volgens Hughes zullen er ongeveer 1 miljoen vluchten zijn geannuleerd als de crisis tot eind juni van dit jaar aanhoudt. Daarnaast ziet hij een sterke verschuiving in de vraag.

Zo is de auto-industrie als belangrijke klant voor de IATA-leden bijna compleet verdwenen, doordat veel fabrieken zijn gesloten. Ook hightech-goederen worden nauwelijks aangeboden.

Daarentegen is de vraag naar goederen voor de gezondheidszorg en uit de e-commerce juist sterk gestegen. Ook worden er veel levensmiddelen gevlogen, zegt hij.

Administratieve problemen

Volgens Hughes kunnen overheden de komende tijd meer doen om het luchtvrachtvervoer te versnellen in deze crisistijden. Het gaat daarbij vooral om de administratieve problemen die maatschappijen ondervinden bij het aanvragen van landing- en overvliegrechten. Dat verloopt nog steeds te traag en zorgt ervoor dat charters niet op tijd kunnen worden uitgevoerd.