Het aantal zogeheten ‘vertrekken’ ligt daarbij bijvoorbeeld voor de week tot en met 4 april op dagelijks 25 tot 30 vrachtbewegingen. Inclusief de aankomsten komt het totaal dan voor Schiphol op zo’n 50 vluchten te liggen.

Indien dit over een maand wordt gecontinueerd, komt dat op een som van 1500 vrachtvluchten uit. Dat is een stijging van meer dan 30% vergeleken met de maand februari toen Schiphol iets meer dan 1000 vrachtvluchten verwerkte.

Ziekteverzuim

Vrachtpartijen op Schiphol zien intussen vooral drukte bij de verwerking van importstromen op Schiphol, terwijl de export iets nalaat. Dit doordat veel fabrieken in Europa zijn gesloten of op een lager niveau draaien. Sommige experts verwachten dat dit over enkele weken een negatief effect kan hebben op de vrachtstromen op de luchthaven.

Daartegenover staat dat door het wegvallen van de bellycapaciteit op de Noord-Amerikaanse markt, de vraag naar vrachtvluchten hoog is op Schiphol. Daarnaast wordt er door afhandelaars op gewezen dat door het hoge ziekteverzuim bij de vrachtafhandeling op Luik Airport en Luxemburg Airport luchtvaartmaatschappijen vluchten naar Schiphol en andere luchthavens in de regio verplaatsen. Daarbij wordt in Luxemburg nu prioriteit gegeven aan de afhandeling van de vrachtvluchten van de nationale vrachtcarrier Cargolux, meldt een bron

Maastricht Airport

Zo is Qatar Airways Cargo massaal uitgeweken van Luik en Luxemburg naar Schiphol en maakt het ook gebruik van Maastricht Aachen Airport (MAA) en zelfs het Vlaamse Oostende Airport. Daarnaast handelt de Limburgse luchthaven nu vrachtvluchten van Ethiopian Airlines en chartervluchten met e-commerce goederen af, die normaliter op Luik Airport zouden landen. Ook het Russische AirBridgeCargo, dat onder meer vliegt voor Emirates SkyCargo, heeft een deel van zijn vrachtvluchten verlegd naar MAA en andere luchthavens.

Intussen heeft Turkish Airlines Cargo het aantal vrachtvluchten op Maastricht en Schiphol drastisch verhoogd. Vrachtmaatschappijen als Saudia Cargo, SilkWay en Cargolux, die al enige tijd gebruikmaakten van MAA vanwege het tekort aan vrachtslots op Schiphol, hebben intussen hun vluchten weer verplaatst naar de Amsterdamse mainport, doordat nu weer voldoende tijdelijke slots worden vergeven.

Noodscenario’s

De Nederlandse luchtvrachtkoepel ACN meldt intussen dat de drukte bij de vrachtafhandeling op Schiphol van dag tot dag wordt bekeken met de betrokken partijen en de wegvervoerders. ‘We proberen de keten daarmee zo goed mogelijk draaiende te houden en waar nodig bij te sturen’, aldus directeur Maarten van As van ACN.

Zo worden verschillende noodscenario’s uitgewerkt. Hierbij wordt onder meer naar bufferlocaties gekeken op en rond de luchthaven, indien de capaciteit bij de vrachthandeling onvoldoende is. Andere kritieke aspecten voor de luchthaven zijn het ziekteverzuim in de vrachtafhandeling en het risico dat trucks aan de landsgrenzen vast komen te zitten. Beide aspecten worden continu bekeken.