In de oproep op de website van het Britse vakblad The Loadstar schrijft Wraight dat de B747-400 Combi KLM financieel in moeilijke tijden tijdens de Golfoorlog en de sars heeft gered ‘toen een puur vrachtvliegtuig nodig was en wij de vluchten konden continueren met tenminste een break-even resultaat’.

Hij wijst er ook op dat dit type vrachtvliegtuig, waar in het achterste deel van de romp 45 ton aan lading kan worden vervoerd, nodig is om de komende tijd humanitaire goederen te vervoeren en ook op logistiek gebied is de capaciteit noodzakelijk om de supply chains draaiende te houden voor expediteurs en verladers gedurende de coronacrisis.

‘Het is geen verplichting, maar het is zeker wat u moreel zou moeten denken om te doen’, aldus Wraight, die ruim 32 aar voor KLM heeft gewerkt. ‘De wereld zal u uiteindelijk dankbaar zijn voor dit initiatief en de transportsector zal u steunen’, voegt hij eraan toe.

Mini-freighter

Wraight schrijft verder dat veel luchtvaartmaatschappijen nu de B787- en B777-passagiersvliegtuigen inzetten met alleen vracht aan boord in de belly-ruimte. Het grote nadel van dit type vliegtuig is dat de de beschikbare ruimte van maximaal 120 kubieke meter beperkt is, aldus de vrachtveteraan.

‘De B747-400 Combi biedt de dubbele capaciteit (230 tot 240 kubieke meter) en is daarmee eerder een mini freighter. We vervoerden makkelijk 45 ton met de 14-pallet versie, inclusief passagiers aan boord. Met alleen vracht aan boord ligt de pay-load nog eens veel hoger zijn’, aldus Wraight.

‘Alstublieft, neemt het juiste besluit. Verladers, expediteurs en de gezondheidsautoriteiten zullen betalen wat nodig is zodat u geen geld verliest, mocht dat het probleem zijn. Ik weet ook zeker dat de Nederlandse logistieke sector met zijn belangrijke rol in de mondiale wereldhandel u heel erg zal ondersteunen.’

Martinair

KLM maakte vorige week bekend dat de laatste zes B747-400’s in passagiersuitvoering, waaronder de drie combi’s, op 26 maart de laatste vluchten zouden maken voor de luchtvaartmaatschappij. Tegelijkertijd staakt partner Air France de diensten met de A380. KLM beschikt dan alleen nog via dochterbedrijf Martinair over vier B747-400-freighters.

Lees ook: KLM zet vervroegd streep door laatste B747-Combi’s