De omzet van het vrachtbedrijf, waartoe ook bedrijven als Jettainer, Time Matters en het 50%-belang in de vrachtmaatschappij Aerologic behoren, liep terug met 9% naar 2,5 miljard euro. Het vrachtvervoer (in tonkilometers) bleef intussen gelijk aan dat van 2018, terwijl de beladingsgraad van de vrachtvliegtuigen en de belly-capaciteit op de passagiersvliegtuigen met 4,6% daalde naar 61%.

Spohr zegt dat de luchtvrachtdochter vorig jaar vooral last had van sterke prijsdalingen en de mindere marktvraag. De topman wees er verder op dat het coronavirus er nu voor heeft gezorgd dat 92% van de passagiersvloot (700 van de 763 vliegtuigen) aan de grond staat. Op de luchthaven van Frankfurt is daarvoor nu een start- en landingsbaan gereserveerd. Alleen de 17 vrachtvliegtuigen van Lufthansa Cargo worden momenteel maximaal ingezet.

Belly-capaciteit

Lufthansa bestudeert nu de mogelijkheid om een deel van de B747-8P-passagiersvloot te gaan in te zetten voor vrachtvervoer zonder passagiers aan boord. Deze nieuwste variant van de beroemde B747-jumbo kan maximaal zestig ton vracht vervoeren en zou op de intercontinentale routes winstgevend kunnen worden ingezet, aldus Lufthansa. De Duitsers beschikken over zo’n twintig B747-8P’s.

Met het wegvallen van de meeste passagiersvluchten is vrachtdochter Lufthansa Cargo dringend op zoek naar meer vrachtcapaciteit. Rond 50% van de totale beschikbare vrachtcapaciteit wordt normaliter geleverd door de passagiersvliegtuigen van moederbedrijf Lufthansa. Het vrachtbedrijf heeft al besloten om de oude zes MD11F’s niet langer dit jaar af te stoten, maar voorlopig aan te houden om het gebrek aan capaciteit op te vangen.