Een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij zegt dat er nog geen concreet besluit is genomen om de grote vloot aan B747-8P’s in te zetten voor vrachtdiensten zonder passagiers. De Duitsers beschikken over zo’n twintig B747-8P’s.

Met het wegvallen van meer dan 80% van de passagiersvluchten is vrachtdochter Lufthansa Cargo dringend op zoek naar meer capaciteit. Rond 50% van de totale beschikbare vrachtcapaciteit wordt normaliter geleverd door de passagiersvliegtuigen van moederbedrijf Lufthansa. In totaal gaat het om zo’n 350 vliegtuigen, die nu grotendeels aan de grond worden gehouden.

Chartermarkt

Lufthansa Cargo heeft vorige week al besloten om de oude zes MD11-vrachtvliegtuigen niet zoals gepland dit jaar af te stoten, maar met het oog op de scherpe afname van de bellycapaciteit in te zetten in de chartermarkt.

Er is vooral een grote vraag naar ruimte op de trans-Atlantische markt. In totaal beschikt Lufthansa daarmee nog over zo’n vijftien tot zeventien freighters. Daarnaast is Lufthansa Cargo samen met DHL eigenaar van vrachtbedrijf Aerologic.

Bij Lufthansa is intussen voor het personeel werktijdverkorting ingevoerd. Dat geldt overigens niet voor het vrachtbedrijf

IAG Cargo

IAG Cargo, het vrachtbedrijf van British Airways en Iberia, biedt intussen, in een schrijven aan expediteurs, vrachtcharters aan met passagiersvliegtuigen. Volgens commercieel directeur John Cheetham van IAG Cargo opent het bedrijf  ‘de mogelijkheid voor expediteurs om onze vliegtuigen voor vrachtcharters te gebruiken waar het nodig is.’

IAG beschikt zelf niet over vrachtvliegtuigen en probeert via de oproep in de vrachtmarkt te blijven als vervoerder. ‘Als u belangstelling heeft of meer informatie nodig hebt, neem dan contact op met onze lokale vrachtvertegenwoordiger’, aldus Cheetham verder in de brief aan de expediteurs.