Zwakke economische condities, hogere kosten bij FedEx Ground en het verlies van een grote klant (Amazon) zijn de onderliggende redenen voor de grote afname van het resultaat, stelt financieel topman Alan Graf.

Daarnaast klaagt hij over de prijsdruk in de markt en kiezen steeds meer klanten voor de goedkopere besteldiensten in plaats van de duurdere 24-uurs expresdiensten, Die verschuiving van de vraag zorgt voor lagere winstmarges. Het bedrijf kampt verder in Europa nog met hoge integratiekosten van het overgenomen Nederlandse TNT Express.

EU-VS-markt

Positief noemt Graf het groeiende aanbod bij het landvervoer van FedEx Ground, Met het oog op het coronavirus heeft FedEx de oude winstverwachting alvast in de prullenbak gegooid. Een nieuwe prognose komt er voorlopig niet, nu de toekomst door sluitingen van winkels en fabrieken erg onzeker is geworden.

Tevens constateert de financieel topman een sterke daling van de vrachtcapaciteit tussen de EU en de VS door het annuleren van de meeste passagiersvluchten. FedEx maakt voor het pakketvervoer onder meer gebruik van de bellycapaciteit op die vluchten, die rond de 60% van de vrachtcapaciteit uitmaakt op de trans-Atlantische markt..

TNT Express

FedEx probeert zich zo goed en kwaad als het kan te wapenen tegen de nieuwe onzekere tijden en dalende inkomsten, zegt Graf. Zo wordt gezocht naar kostenreducties door de minst efficiënte vrachtvliegtuigen vervroegd uit de vloot te halen, TNT Express versneld te integreren en verder de kosten te verlagen bij de besteldiensten in de zogeheten ‘last mile’.

Dat laatste betekent dat FedEx Ground steeds meer pakjes van de premium besteldiensten FedEx SmartPost en FedEx Express (12 tot 24 uur levertijd) gaat uitleveren.

China

Het bedrijf ziet intussen in China sinds 3 maart een herstel van week tot week van het vrachtaanbod in de exportmarkt. De productie zou daarbij weer op 65 tot 70% van het oude niveau liggen.

‘Wij zien de vraag naar capaciteit stijgen in China door de noodzaak om de voorraden snel aan te vullen en het gebrek aan luchtvrachtcapaciteit, We werken nu continu aan het aanpassen van onze transitotijden en de spotprijzen, zodat we de vraag uit de Chinese exportmarkt winstgevend kunnen managen.’

Europa

Binnen Europa past FedEx intussen zijn lucht- en grondnetwerk aan, onder druk van het grote aantal grenssluitingen. Dat betekent onder meer langere doorlooptijden bij de expresdiensten. Graf: ‘We managen het expresvervoer momenteel bijna van dag tot dag. Elke 24 uur gebeurt er weer iets nieuws.’