Verder is dringend extra vrachtcapaciteit nodig om de achterstanden in de logistieke keten zo snel mogelijk weg te werken, vooral in het vrachtverkeer van en naar China en Zuid-Korea.

De maatregel gaat per direct in en geldt zeker tot 6 juni van dit jaar, meldt de onafhankelijke slotcoördinator op Schiphol (ACNL) deze week op haar website. De nieuwe regeling maakt het daarbij voor vrachtmaatschappijen in principe mogelijk bijna ongelimiteerd vrachtvluchten te gaan uitvoeren op Schiphol.

Volgens de ACNL krijgt de sector ‘tijdelijk voldoende ad hoc capaciteit’ voor vrachtvluchten, nu door het schrappen van passagiersvluchten bijna 50% van de vrachtcapaciteit op Schiphol is verdwenen.

Nederland en ook de VS maakten onlangs bij de vliegverboden een uitzondering voor de vrachtvluchten. Het grote probleem was dat de Nederlandse vrachtsector aan die ontheffing niet veel had omdat het niet kan beschikken over voldoende slots (start- en landingsrechten) op Schiphol.

Inflexibel

De recent geïntroduceerde local rule 2 op Schiphol voor de vrachtsector was daarbij ‘inflexibel en gelimiteerd’ om geschrapte passagiersvluchten snel en in voldoende mate om te zetten in vrachtvluchten, aldus ACNL. Die local rule is dan ook tot 6 juni buiten werking gesteld om plaats te maken voor de nieuwe flex-maatregel.

Luchtvrachtkoepel ACN en verladersorganisatie Evofenedex hebben al enige tijd grote druk uitgeoefend op de overheid om de sluizen tenminste tijdelijk open te zetten voor extra vrachtvluchten om een stevige inhaalslag te maken nu langzaam de fabrieken in China weer gaan produceren, maar de chaos in de zeehavens nog niet geheel is opgelost.

De nieuwe maatregel betekent onder meer dat bijvoorbeeld maatschappijen als het Amerikaanse Kalitta Airways terug kunnen keren naar Schiphol. De vrachtmaatschappij verloor vorig jaar zijn laatste slots op de luchthaven en moest onder meer uitwijken naar Oostende Airport.

Ook voor andere vrachtmaatschappijen op Schiphol is het goed nieuws nadat ze twee jaar geleden door een strikt handhavingsbeleid een groot deel van hun historische rechten op de luchthaven zijn kwijtgeraakt. Zij kunnen nu hun activiteiten op de luchthaven sterk uitbouwen. Te denken valt daarbij aan AirBridgeCargo, Emirates Skycargo en Singapore Airlines Cargo.

Herstel

Ook Schiphol kan garen spinnen bij de nieuwe regeling. De afgelopen twee jaar zag de luchthaven bijna 20% van de vrachtvluchten verdwijnen doordat de grens van 500.000 vluchten was bereikt.  ‘Die grens zullen wij dit jaar zeker niet halen’, stelt directeur Maarten van As van ACN. Dat geeft de luchtvracht voorlopig even ruimte om te herstellen.