Verladers moeten de komende dagen op chartervluchten over ‘de plas’ rekening houden met een verdrievoudiging van het gangbare tarief, van 2 tot 3 euro per kilo naar 7 tot 8 euro. Dat melden vrachtmanagers op Schiphol.

Ongeveer 80% van de luchtvracht op de EU-VS- markt wordt tegenwoordig vervoerd op passagiersvliegtuigen. Die capaciteit zal de komende dagen nagenoeg wegvallen, ofschoon Lufthansa en ook KLM hebben aangekondigd op sommige Amerikaanse entry-points, zoals New York, nog te blijven vliegen de komende weken.

KLM profiteert daarbij ook van de sterke alliantiegenoot Delta Air, terwijl Lufthansa ruggesteun krijgt van partner United om het vrachtnetwerk zo goed als het kan in stand te houden.

Zonder passagiers vliegen

Daarnaast kan gekozen worden voor een extreem scenario door zonder passagiers maar wel met vracht in de belly de passagiersvliegtuigen alsnog in te zetten. Dat kan echter alleen als de vrachttarieven fors stijgen.

Ten tijde van de sars-crisis in Azië heeft KLM gekozen voor dat scenario met de B747-400-Combi. Het voordeel van dit type vliegtuig is dat het een aanzienlijke hoeveelheid vracht (veertig ton) per vlucht kan meenemen. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij beschikt nog over een beperkt aantal combi’s.

Verder kan het de laatste vier vrachtvliegtuigen, B747-400F’s, die nu hoofdzakelijk bloemen uit Zuid-Amerika en Afrika naar Europa halen re-routen naar de VS. Ook zouden de passagiersvluchten van KLM naar Mexico en Canada meer vracht voor de VS kunnen meenemen. Die zendingen zouden dan met trucks op de eindbestemming kunnen worden afgeleverd.

Veel expediteurs zullen de komende weken dan ook problemen ondervinden om voldoende capaciteit in te kopen. Doordat er altijd een zee aan belly capaciteit aanwezig is in de trans-Atlantische markt, is het een spotmarkt zonder vaste capaciteitscontracten (allotments).

Spekkopers

Spekkopers van de maatregel van Trump zijn voorlopig met name British Airways, Air Canada en ook Aer Lingus, die niet geraakt worden door het verbod. Er zal de komende tijd dan ook veel vracht vanaf het Europese vasteland worden getruckt naar het Verenigd Koninkrijk, voor een doorvlucht naar de VS. Ook vrachtmaatschappij Cargolux en het Russische AirBridgeCargo kunnen ongehinderd blijven doorvliegen, aangezien vrachtvluchten buiten het verbod vallen.

Interessant zal ook zijn of chartermaatschappij als het Amerikaanse Kalitta Airways weer toegang krijgen tot Schiphol. De maatschappij verloor vorig jaar zijn historische rechten op de luchthaven en kan nu nog maar sporadisch gebruikmaken van vrijgekomen slots. Voor de reguliere vrachtdiensten is het aangewezen op het Vlaamse Oostende Airport.

Eventueel kunnen in het kader van het lopende crisisoverleg tussen overheden, Schiphol en luchtvaartbedrijven slots worden doorgeschoven naar vrachtmaatschappijen, om het vrachtnetwerk van Schiphol voor de komende weken in stand te houden. Kalitta Airways zou dan bijvoorbeeld vluchten kunnen uitvoeren onder KLM-vluchtnummers, vertelt een analist.