Dat blijkt uit de schriftelijk antwoorden van staatssecretaris Hans Vijlbrief (Financiën) op vragen van de VVD-fractie in de Tweede Kamer. Zo is er vorig jaar slechts een doorrekening gemaakt van verschillende varianten op basis van het zogeheten Aeolus-model door onderzoeksbureau Significance.

Een variant, waarbij het om een verlies van 3 tot 4% van de vrachtvluchten ging, is uiteindelijk verwerkt in de eindrapportage aan het ministerie van Financien door het onderzoeksbureau CE Delft, aldus de staatssecretaris.

Werkgelegenheid

Hij moet ook erkennen dat bij de ‘gedragsreacties’ bij vrachtvervoerders ‘niet per luchthaven zijn bepaald’. Ook heeft Vijlbrief ‘geen cijfermatige informatie over de lange-termijneffecten van de vliegbelasting op de werkgelegenheid op vliegveld Maastricht Aachen Airport’.

De D66-staatssecrataris stelt wel dat ‘in algemene zin’ uit het onderzoeksrapport van CE Delft blijkt dat door de vrachttaks de kosten per ton luchtvracht met 6 tot 15 euro stijgen. Dat zou een extra rekening van 600 tot 1.500 euro betekenen voor een gemiddelde B747-400F met een vrachtvolume van honderd ton.

Aangezien de heffing wordt berekend op het maximale startgewicht van het vrachtvliegtuig, dus ook over het gewicht van het vliegtuig zelf ongeacht of het vracht aan boord heeft, is die rekensom moeilijk te volgen.

Geen contact met MAA

Vijlbrief geeft verder toe in de Kamerbrief dat Maastricht Aachen Airport ‘niet zelf is betrokken geweest’ bij de interviews in het kader van het onderzoek van CE Delft. Wel zouden vraaggesprekken hebben plaatsgevonden ‘met sectorpartijen die ook op Maastricht Airport actief zijn’. Wie dat zijn geweest laat hij in het midden.

‘Verder was de luchthaven samen met de provincie Limburg uitgenodigd voor de informatiebijeenkomsten die tussen maart en juni 2018 hebben plaatsgevonden, maar hebben provincie en MAA ‘hier geen gebruik van gemaakt’.

Woensdagavond behandelt de Tweede Kamer de kabinetsplannen voor de vrachttaks, die in totaal 12 miljoen euro per jaar moeten opleveren voor de schatkist.