Het Slowaakse Air Cargo Global (ACG) zou ook in financiële problemen verkeren door het slechte vrachtaanbod, dat door de recente coronacrisis alleen maar is verslechterd. Sinds begin van dit jaar worden er geen vrachtvluchten meer uitgevoerd door de maatschappij.

De directie in Bratislava wil via een time-out van enkele maanden orde op zaken stellen en door middel van een ingrijpende reorganisatie een rentree maken in de zogeheten ACMI-markt rond april van dit jaar. Daarbij gaat het om chartervluchten in opdracht van derden, zegt commercieel directeur Peter Scholten van ACG.

Opgeschort

Het Britse CargoLogicAir, dat in 2016 werd opgericht, lijkt een herstart nauwelijks nog te overwegen. Niet alleen zijn vrachtvluchten voor onbepaalde tijd uitgesteld, maar ook de vliegvergunning is sinds 27 februari voor een periode van drie maanden opgeschort.Dat zou op verzoek van CLA zelf zijn gebeurd. Eerder was al in de internationale vakpers uitgelekt dat de twee vrachtjumbo’s van CLA sinds begin februari aan de grond staan.

In een kort persbericht bevestigt de maatschappij het stopzetten van de vrachtactiviteiten met als directe reden de ‘dramatisch teruggang in de vraag’ naar vrachtcapaciteit door de coronacrisis in China. ‘Daardoor vindt CLA het ontzettend moeilijk om de commerciële diensten te continueren.’

Reorganisatie

De vrachtmaatschappij voegt eraan toe dat het na een reorganisatie eind vorig jaar, waardoor de vrachtvloot werd gereduceerd van vier naar twee vrachtjumbo’s, zich eigenlijk grotendeels heeft gericht op de Chinese vrachtmarkt en daardoor extra kwetsbaar is geworden voor de vraaguitval in die markt.

CLA stelt tevens dat het de ‘contractuele, financiële en wettelijke verplichtingen’ in de markt zal nakomen. Het zegt verder in nauw contact te staan met de Britse luchtvaartdienst (CAA) ‘voor een zo veilig mogelijke transitieperiode’.

Eerder meldde de CAA dat na aanwijzingen van de Europese dienst voor de vliegveiligheid EASA de vrachtvliegtuigen van CLA aan de grond werden gehouden. De achterliggende reden voor de maatregel zouden veiligheidsrisico’s zijn die verband houden met de financiering van de vrachtmaatschappij. Experts wijzen daarbij naar het stopzetten van de geldkraan door de huisbankier van de CLA vorig jaar.

Nooit winst gemaakt

De maatschappij is gevestigd op de luchthaven van London Stansted en werd vier jaar geleden opgericht. Via een Britse holding is de vrachtvervoerder onderdeel van de Russische luchtvrachtgroep Volga-Dnepr. CLA is daardoor een zusterbedrijf van het grotere AirBridgeCargo.

CLA heeft nooit winst gemaakt. In het eerste jaar (2017) werd een nettoverlies van 2,5 miljoen pond (2,91 miljoen euro) geleden. Een jaar later was dat verlies opgelopen naar 18 miljoen pond bij een omzet van 218 miljoen pond. Over het boekjaar 2019 zijn nog geen financiële cijfers gepubliceerd, maar partijen verwachten dat de verliezen alleen maar groter zijn geworden.

CLA schrapte in november van vorig jaar al haar lijndiensten en was de laatste tijd alleen nog actief op de chartermarkt. Ook die vluchten zijn nu gestaakt. Daarnaast meldde de luchtvaartmaatschappij eind vorig jaar dat de vrachtvloot van drie B747-400F’s en een B747-8F vanaf dit jaar zal worden gehalveerd naar twee stuks. Een B747-400F is daarna verkocht aan Cargolux.

Chartervluchten

De Slowaakse vrachtmaatschappij Air Cargo Global (ACG) heeft intussen uit kostenoverwegingen zijn commerciële vestiging op Frankfurt Airport gesloten en alle managementtaken op het hoofdkantoor in de hoofdstad Bratislava geconcentreerd. Volgens Scholten wordt verder gewerkt aan een nieuwe opzet, waarbij de vrachtvliegtuigen van ACG inclusief piloten alleen nog maar worden ingehuurd voor chartervluchten door derden. Dat maakt een eigen vrachtverkoop overbodig.

Het concept is vergelijkbaar aan dat van Martinair, dat door de vrachtverkoop van KLM wordt ingehuurd. Dat betekent ook dat de freighters zullen worden gestationeerd waar de vraag is. ‘Dat kan Luik Airport zijn of de Duitse luchthaven van Hahn. Je zult onze vliegtuigen dus niet zien op Bratislava Airport, want daar is geen markt’, aldus Scholten.

De reorganisatie moet in april zijn afgerond. Dan wil ACG via heronderhandelingen lagere leasekosten hebben bedongen voor de drie gehuurde B747-400F’s, maar naar verwachting zal ook de vraag in de markt zijn hersteld. Nu staan twee vrachtjumbo’s van ACG sinds eind vorig jaar op Luik Airport aan de grond voor onderhoud, terwijl een derde in Kazachstan is geparkeerd. Volgens Scholten wordt er door ACG gekeken naar de huur van een vierde B747-400F. ‘We zijn dan ook best optimistisch.’