Het Deense DSV laat vanaf deze week extra chartervluchten uitvoeren vanaf het Amerikaanse Huntsville naar het Chinese Shanghai. Het gaat daarbij voorlopig om drie diensten in de week tussen de twee bestemmingen. Daarmee wil de expediteur vooral de congestie in de loodsen van de Amerikaanse en Chinese klanten wegwerken. De diensten worden uitgevoerd door de charterdivisie van het recent overgenomen Panalpina.

Ook vanaf Luxemburg Airport biedt DSV charters aan op China. De Deense expediteur zegt dat door het stopzetten van passagiersvluchten en vrachtdiensten van en naar China rond vijfduizend ton aan vrachtcapaciteit per dag is verdwenen.

Rampenplan

Het Franse Bolloré Logistics heeft een twaalftal chartervluchten ingehuurd voor de komende weken tussen Luxemburg Airport en de Chinese havenstad Shanghai als onderdeel van wat de expediteur het ‘coronavirus rampenplan’ noemt. De laatste vrachtvlucht staat daarbij gepland voor 17 maart vanuit Shanghai.

Bolloré Logistics wijst er op dat behalve de Chinese luchtvaartmaatschappijen alle andere internationale airlines hun passagiersvluchten hebben geschrapt op het vasteland van China. Daarnaast hebben de vrachtmaatschappijen AirBridgeCargo en Cargolux hun reguliere dienstverlening ‘sterk gereduceerd’.

Alternatieve routes via Hong Kong Airport en Taipei Airport (Taiwan) bieden volgens de expediteur langzaamaan ook steeds minder soelaas, aangezien de tarieven op deze lijndiensten de laatste dagen sterk zijn gestegen door de grote vraag naar capaciteit.

Chauffeurstekort

Het huren van vrachtcharters is voor Bolloré Logistics de enige manier om wat te doen tegen het tekort aan vrachtruimte en daarbij de prijzen nog enigszins in de hand te houden. Daarbij waarschuwt Bolloré dat beschikbaarheid van ruimte op de chartervluchten afhankelijk is van de dag of het tijdstip van de boeking.

De expediteur wijst er verder op dat de meeste eigen vestigingen in China zijn geopend, maar de filialen in Wuhan, Xi’an, Hangzhou, Nanjing, Chengdu voorlopig gesloten blijven.

Bolloré Logistics laat verder weten dat het wegvervoer binnen China ook sterk is gereduceerd. Onder meer doordat delen van het land hermetisch zijn afgesloten. Daarnaast is er een groot tekort aan chauffeurs, waardoor de prijzen met 20% zijn gestegen tot soms het dubbele van het normale tarief’.