Schiphol kampt met een stuwmeer aan goederen voor China, stelt de belangenbehartiger. Daarnaast zijn handels- en productiebedrijven sterk afhankelijk van importgoederen uit China. ‘Deze achterstanden kunnen worden weggewerkt door meer vrijgevallen slots op Schiphol aan de vrachtsector te geven, aldus Evofenedex, dat in het pleidooi wordt gesteund door luchtvrachtkoepel ACN.

Delta schrapt tot eind april

De belangenbehartiger wijst er op dat KLM heeft besloten om tot eind maart niet op China te vliegen. ‘Delta Airlines heeft al afgekondigd tot eind april niet op China te vliegen. Hierdoor valt veel luchtvrachtcapaciteit weg in de Chinese markt, aangezien een deel van de lading in de buik van passagierstoestellen wordt vervoerd.’

Ook een deel van de vrachtvluchten is uitgevallen omdat de Chinese luchthavens kampen met een beperkte afhandelingscapaciteit door een gebrek aan personeel. Eerder liet ACN al weten dat rond de 80 tot 90% van de vrachtcapaciteit op Schiphol van en naar China is verdwenen door de uitbraak van het coronavirus.

Lees ook: Column – Freighters voor China