Die afwaardering heeft over het laatste kwartaal van het boekjaar 2019 geleid tot een nettoverlies van 410 miljoen dollar. Voor het gehele boekjaar zorgde de afschrijving voor een negatief resultaat van 293 miljoen dollar, aldus de maatschappij bij de presentatie van de jaarcijfers.

Atlas Air, dat grotendeels vrachtvluchten uitvoert voor derden, wees er bij de presentatie op dat het aantal blokuren vorig jaar nog wel steeg (8,4%), terwijl het bedrijfsresultaat met 2.2% nog licht toenam.

Minder vrachtcapaciteit

De vrachtmaatschappij meldt dat de afschrijving werd veroorzaakt door lagere gemiddelde opbrengsten en benuttingsgraad van de vrachtvloot. Behalve de forse afwaardering gaat Atlas Air een beperkt deel van de oudere B747’s voorlopig aan de grond houden. Het gaat daarbij om vier B747-400F’s. Een vijfde gehuurde vrachtjumbo wordt geretourneerd aan de eigenaar, terwijl een B757F is verkocht. Nog een B777F en B737 worden in de tweede helft van dit jaar verkocht.

‘De vraag is zwak’, zegt de nieuwe topman John Dietrich van Atlas Air bij de toelichting op de cijfers. ‘In dat klimaat gaan de minst efficiënte vliegtuigen er het eerst uit. Het aanbod is er gewoon nu niet.’ Verder kan de verkoop van vliegtuigen de kaspositie van de maatschappij versterken, zegt hij

Coronavirus

De topman van Atlas Air zegt dat de tijdelijk geparkeerde vrachtvliegtuigen weer snel in de vloot kunnen worden opgenomen als het ladingaanbod weer aantrekt. Zo verwacht de maatschappij door de gevolgen van de uitbraak van het coronavirus in China een forse stijging van de vraag naar capaciteit in het tweede kwartaal van dit jaar. Een groot aantal verladers, expediteurs en brokers heeft voor die periode al reserveringen gemaakt.