De prijzen vanuit Hong Kong Airport, de grootste luchtvrachthub van de wereld, en Europa lagen vorige maand met 2,83 dollar per kilo op hetzelfde niveau als in januari 2019. Dat is volgens TAC een positieve ontwikkeling, aangezien het prijspeil voor het eerst sinds juni vorig jaar stabiliseert vergeleken met het maandniveau een jaar eerder.

De prijzen vanuit de voormalige Britse kroonkolonie naar Noord-Amerika (3,14 dollar per kilo), lieten nog wel een afname van ruim 14% zien vergeleken met tarieven van januari 2019. Maar het was het minste verlies sinds juli van het vorig jaar, voegt TAC eraan toe.

Coronavirus

Dit jaar werden de fabrieken voor het Chinese nieuwjaar gesloten vanaf 25 januari tot 5 februari, maar door de uitbraak van het coronavirus werd die vakantieperiode verlengd naar 10 februari. In sommige gebieden zijn de fabrieken nog steeds gesloten, waardoor de productie maar mondjesmaat op gang is gekomen de laatste week.

Ook zijn gebieden deels afgesloten door de Chinese overheid, om het spreidingsgevaar van het virus in te dammen. Daardoor stokt de bevoorrading in havens en op vliegvelden.

Annuleringen

TAC verwacht dat door de annuleringen van een groot aantal passagiersvluchten van en naar China de tarieven fors stijgen deze maand. Sommige expediteurs spreken al van verhogingen ex- Europa van vijf tot zes keer het normale tarief. Dat komt neer op prijzen van ruim vijf euro per kilo.

Volgens een vrachtmanager op Schiphol is de stijging niet alleen te verklaren door de beperkte capaciteit, maar ook door het feit dat er vanuit China voor de vrachtmaatschappijen nog nauwelijks retourlading terug is.

‘Je moet het dan ook als luchtvaartmaatschappij verdienen op de routes vanuit Europa naar China. Het is een beetje de omgekeerde wereld geworden nu. Voor het coronavirus maakte je vooral de winst op het vrachtvervoer vanuit China en was je blij als je voldoende lading in Europa kon vinden.’