Dat meldt de Frans-Nederlandse luchtvrachtvervoerder. De bloemen komen hoofdzakelijk uit Kenia, Ecuador en Colombia, waarop het vrachtbedrijf de laatste weken rond de klok met de vier vrachtjumbo’s van Martinair Cargo vluchten heeft uitgevoerd.

Daarnaast werd de resterende vloot aan B747-400 Combi’s ingezet voor het intercontinentale bloemenvervoer op de luchthavens van Nairobi, Quito, and Bogota. Dit type passagiersvliegtuig kan in het achterste deel van de romp rond de veertig ton aan maindeck-lading meenemen en wordt dan ook vaak gekenschetst als een halve freighter.

Tekst loopt door onder foto.

Daarnaast maakt AF-KLM Cargo steeds meer gebruik van de intercontinentale bellycapaciteit bij het bloemenvoer voor Valentijnsdag, ofschoon de vrachtruimte op de passagiersvliegtuigen zich minder goed leent voor het bulkvervoer van bloemendozen.

Cargolux

AF-KLM profiteert bij de bloemenvluchten vooral van de nabijheid van de veiling van Royal FloraHolland, wat nog steeds het logistieke centrum van de internationale bloemenhandel is. Ook andere vrachtvervoerders zoals Cargolux, Emirates en Saudia Cargo voeren veel bloemenvluchten uit op Schiphol of Maastricht Aachen Airport.

De Limburgse luchthaven heeft zich de laatste jaren via een gespecialiseerde vrachtafhandeling en snelle truckdiensten meer toegelegd op deze nichemarkt, waarbij het met de doorlooptijden kan concurreren met de collega’s op Schiphol.