KLM heeft geen toelichting op de maandelijkse vervoerscijfers gegeven, maar het stevige verlies kan deels samenhangen met het verlies van een B747-400ERF voor meer dan de helft van de maand januari.

Het vrachtvliegtuig werd door de Argentijnse autoriteiten op 13 januari vastgehouden nadat er zo’n 82 kilo aan cocaïne aan boord werd aangetroffen. Op 31 januari werd het vrachtvliegtuig vrijgegeven door de Argentijnse autoriteiten. Daarmee verloor KLM voor ruim twee weken een kwart van de capaciteit op de vrachtvloot.

Air France Cargo

Zusterbedrijf Air France Cargo wist in januari ongeveer 3% meer vervoer af te wikkelen vanuit de Parijse vrachthub, terwijl de capaciteit met 6,7% steeg. Ondanks deze positieve cijfers daalde de beladingsgraad ook bij de Fransen. De afname lag op 1,7 procentpunten, waardoor de benuttingsgraad zakte naar ruim 46%.

De optelsom van alle vrachtactiviteiten binnen de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep leverden uiteindelijk een verlies aan vervoer op van 0,6% over de eerste maand van het jaar, bij een capaciteitstoename van 2%. De beladingsgraad eindigde op 53,6%, een verlies van 1,4 procentpunt.

Volgens topman Pieter Elbers van KLM was de impact van het coronavirus nog niet zichtbaar in de vervoerscijfers over januari. Wel zei hij te verwachten dat de gevolgen van het virus in de komende maanden duidelijk sporen achterlaat in de statistieken.