Dat stellen expediteurs zoals het Duitse Quick Cargo Service, Emo-Trans en het Amerikaanse Flexport. Het tarief, dat gemiddeld nu op 1 euro per kilo zou moeten liggen, is in nauwelijks een week omhoog geschoten naar zes euro, aldus directeur Stephan Haltmayer van Quick Cargo tegen de Duitse vakmedia.

Wie goederen zo snel mogelijk in China wil krijgen, heeft weinig keuze dan toptarieven te betalen, zegt hij. Tegelijkertijd is er voor veel lading nauwelijks capaciteit beschikbaar en stapelt de lading zich langzamerhand op in de loodsen van de expediteurs.

Prijzen nog verder omhoog

De vraag naar capaciteit van en naar China zal deze week verder stijgen nu geleidelijk een deel van de fabrieken in China weer opengaan na het Chinese Nieuwjaar, aldus expediteurs. Dat zal de prijzen verder opdrijven, aangezien er weinig zicht is dat passagiersmaatschappijen hun dienstregeling snel herstellen. Sommige expediteurs verwachten eerst rond april een normalisering van de vliegroosters als de meeste luchtvaartmaatschappijen de zomerdienstregeling introduceren.

De markt zal dan ook hoofdzakelijk zijn toegewezen op chartervluchten van vrachtmaatschappijen, die maar een deel van het verlies aan capaciteit kunnen compenseren, luidt de verwachting. De Duitse website Cargoforwarder noemt het coronavirus en het ineenstorten van de capaciteit al de grootste ramp voor de internationale luchtvrachtmarkt sinds de financiële crisis van 2008.