Dat zei topman Dick Benschop van de luchthaven op de Cargo Summit 2020 van vrachtkoepel ACN. De vrachtpool moet vanaf het winterseizoen van dit jaar meer ruimte bieden aan de luchtvrachtsector op Schiphol.

De branche zag het aantal vrachtvluchten de laatste twee jaar met meer dan 20% dalen op de luchthaven en de capaciteitsdeclaratie van Schiphol moet die negatieve ontwikkeling, waardoor de luchthaven vorig jaar ruim 100.000 ton verloor, stoppen.

Verdrongen

Benschop wees er nogmaals op dat de vrachtsector een ‘belangrijke strategische hoeksteen’ is voor de luchthaven maar ook voor de Nederlandse economie.

Hij wees ook op het gevaar dat de vrachtvluchten, goed voor rond 55% van alle vrachtvervoer op de luchthaven, door niets te doen steeds meer zal worden verdrongen door vakantie- en budgetvluchten. Daarom ook de haast om met een vrachtpool een signaal af te geven aan de internationale luchtvrachtmarkt. De markt heeft te lang in onzekerheid geleefd, aldus de topman

Een ander gevaar voor de vrachtpositie van Schiphol zijn de plannen van het kabinet om volgend jaar een taks op vrachtvluchten in Nederland te introduceren. Daardoor worden de luchthavengelden voor vrachtvliegtuigen op de mainport bijna verdubbeld, laten eerste berekeningen zien.

Green deal

Benschop zegt zich van het gevaar bewust te zijn en dat de vrachttaks ‘zeker niet helpt om de luchtvaart te verduurzamen. ‘Daarvoor zijn er slimmere methodes dan links en rechts maar belastingen te heffen.’

Benschop heeft daarbij vooral zijn hoop gevestigd op Europese green deal dit jaar, waardoor een Nederlandse ticket- en vrachttaks in de prullenbak kan verdwijnen.