Dat meldt vrachtanalist Clive op basis van de nieuwe zogeheten ‘dynamic load factor’, waarbij volumeberekeningen centraal staan en niet langer het gewicht.

Volgens algemeen-directeur Niall van de Wouw is de krimp in de markt voor een groot deel (3 van de 4%) toe te schrijven aan de effecten van het Chinese Nieuwjaar, dat dit jaar op 25 januari begon. Dat betekent dat de afname in de luchtvrachtmarkt zonder het China-effect op een magere 1% lag, aldus Van de Wouw.

Exportvolumes daalden fors

Hoe groot het effect is van het Chinese Nieuwjaar op de internationale luchtvrachtstromen laat het aanbod over de laatste week van januari zien in vergelijking met dezelfde periode in 2019 toen de fabrieken in China in februari werden gesloten.

De exportvolumes daalden met maar liefst 66% van China naar Europa eind vorige maand, terwijl de beladingsgraad van de vliegtuigen afnam van 90 naar 74%.

Dat de benuttingsgraad niet verder kromp, heeft te maken met het feit dat luchtvaartmaatschappijen met het oog op het zwakke ladingaanbod in dezelfde week van januari de capaciteit met 44% hebben afgebouwd, aldus Clive.

Coronavirus

De analist kan nog moeilijk de effecten van het coronavirus inschatten op de mondiale luchtvrachtmarkt. Dat zal eerst de komende weken duidelijk worden, zegt Van de Wouw.