Dat meldt persbureau Reuters op basis van vier onafhankelijke bronnen. HNA kocht de afhandelaar in 2016 voor een bedrag van 2,8 miljard dollar, maar heeft dringend geld nodig om de hoge schuldenlast van 50 miljard dollar af te bouwen. Het zou nu bereid zijn om Swissport te verkopen tegen een prijs van 2,3 miljard dollar. Daarbij wordt HNA bijgestaan door de Rothschild-bank.

Onder meer zouden er gesprekken zijn met de Amerikaanse investeringsfondsen Apollo Global Management (voormalige eigenaar van Ceva Logistics), Cerberus (eigenaar van afhandelaar WFS) en het Canadese Brookfield. Andere geïnteresseerde partijen zouden de Amerikaanse fondsen Bain Capital en Centerbridge Partners zijn.

Beursgang

Anonieme bronnen waarmee Reuters heeft gesproken, vragen zich af of HNA wel de vraagprijs van 2,3 miljard dollar zal krijgen voor de afhandelaar. Initiële biedingen gaan dit keer uit van een bedrag van 2 miljard dollar, terwijl Apollo bij een eerdere mislukte verkoopronde in 2018 niet meer dan 2,1 miljard dollar bood voor Swissport, aldus de bronnen.

HNA probeerde na de laatste verkooppoging nog om via een beursgang in Zwitserland het belang in Swissport te verzilveren, maar om onduidelijke redenen werd uiteindelijk van een beursgang afgezien door de Chinezen. Daarna werd het stil rond Swissport.

Klaus-Michael Kühne

Slechts de 82-jarige Klaus-Michael Kühne, meerderheidsaandeelhouder (52%) van Kuehne + Nagel, gooide eind 2019 een balletje op voor een mogelijke overname van een deelbelang in Swissport. De Duitse multimiljardair, goed voor 12 miljard euro, bekritiseerde tevens HNA voor het feit dat de Chinezen uit Swissport ‘behoorlijk wat geld hadden gezogen’.