De Duitse vrachtmaatschappij houdt voorlopig nog vijf vluchten in de week in de lucht op de bestemmingen Shanghai (3x), Beijing (1x) en Chengdu (1x). De vrachtvluchten op de luchthaven van Hongkong door Lufthansa Cargo worden gewoon volgens de oude winterdienstregeling uitgevoerd.

De Duitse maatschappij meldt verder dat het de sterk gereduceerde dienstregeling ‘zolang mogelijk wil uitvoeren’, maar de situatie van week tot week zal bekijken. Het wijst er tevens op dat de vluchten door mogelijke nieuwe richtlijnen kunnen wijzigen.

Voorzorgsmaatregelen

Voor de vrachtpiloten van Lufthansa gelden op de vluchten naar China uiterst strenge voorzorgsmaatregelen, stelt de maatschappij verder. Daarbij wordt de bemanning alleen op basis van vrijwilligheid ingezet op de vrachtvluchten. Lufthansa Cargo wijst er verder op dat op de resterende vrachtvluchten geen levende have en expreszendingen worden geaccepteerd.

Lufthansa Cargo schrijft tevens dat de stop op passagiersvluchten naar China door het zusterbedrijf is uitgebreid tot het einde van deze maand. Op de bestemmingen Nanjing, Shenyang en Qingdao geldt de stop zelfs tot het einde van het winterseizoen (28 maart).

Schiphol

Het schappen van alle reguliere vrachtvluchten op het Chinese vasteland door ABC heeft ook tijdelijk gevolgen voor de maindeckcapaciteit die de Russische vrachtmaatschappij vanuit Schiphol via Moskou op China aanbiedt. Volgens Andrey Andreev, vrachtdirecteur Europa van ABC, blijven de vrachtvliegtuigen van de maatschappij deze week wel beschikbaar voor chartervluchten op China.

Na 12 februari wil de maatschappij de dienstregeling op China weer hervatten met één vrachtvlucht per dag tussen Europa en China. Onduidelijk is op welke bestemmingen dat zal zijn. Tussen de VS en China heeft ABC tot aan het einde van deze maand alle vrachtvluchten geschrapt.

Het Luxemburgse Cargolux hoopt volgende week terug te keren naar China, maar ook dat hangt af van de ontwikkelingen. De grootste vrachtmaatschappij van Europa is met 23 vrachtvluchten in de week de grootste aanbieder van freighter-capaciteit op het Chinese vasteland. De vrachtmaatschappij is ook voor 35% in handen van Chinese investeerders en beschikt op de luchthaven van Zhengzhou (provincie Henan) over een tweede mondiale vrachthub, na Luxemburg Airport.

Capaciteitstekort

De Europese verladersorganisatie ESC waarschuwt intussen dat het schrappen van passagiersvluchten en nu ook vrachtvluchten zal leiden tot een tekort aan luchtvrachtcapaciteit vanuit China. Dat zal de vrachtprijzen sterk doen stijgen, verwacht de belangenbehartiger.