De nettowinst van Dnata nam in het verslagjaar wel met ruim 60% af naar 600.000 euro. Daarentegen steeg de omzet in 2018 met 7,5 miljoen euro. Dat is toe te schrijven aan het feit dat het bedrijf in dat jaar ook de afhandeling van passagiersvliegtuigen versterkt is gaan doen. Daardoor steeg het personeelsbestand van Dnata, onderdeel van de Emirates Group uit Dubai, in het verslagjaar met bijna 80 naar 468 medewerkers.

De maatregel werd genomen door het management van Dnata omdat door het tekort aan vrachtslots op Schiphol het aantal vrachtvluchten op Schiphol in 2018 met meer dan 10% daalde.  Door de nieuwe activiteit wist Dnata, dat samen met Menzies Cargo tot de grootste neutrale vrachtafhandelaar op de luchthaven behoort, buiten de rode cijfers te blijven.

Resultaat slonk

Het bedrijfsresultaat van Dnata slonk in 2018 ook sterk, van 2,1 miljoen euro in 2017 naar 840.233 euro in 2018. De grote kostenposten in het laatst gedeponeerde jaarverslag waren het personeel (35,7 miljoen euro) en overige bedrijfslasten (18,2 miljoen euro). Die kosten stegen vergeleken met 2017 met 7 miljoen euro, vooral door het extra personeel dat werd ingehuurd voor de afhandeling van passagiersvliegtuigen.

Waarnemers op Schiphol verwachten dat de grote vier neutrale vrachtafhandelaars op Schiphol in 2019 met het oog op de verdere daling van het aantal vrachtvluchten alsnog in de rode cijfers zijn terechtgekomen. Ook al proberen veel partijen met aanvullende activiteiten het hoofd boven water te houden.