Volgens het moederbedrijf van NCA zijn de marktcondities in de luchtvrachtmarkt ‘moeilijker dan verwacht’ en lijkt herstel voorlopig  niet waarschijnlijk met het oog op de overcapaciteit, geringe vraag en de aanhoudende prijsdruk.

NCA is daarbij met zijn vrachtvloot sterk afhankelijk van het exportaanbod uit China naar de VS en in die markt zit al enige tijd de klad. Verder heeft NCA het jaar 2018 financieel nog niet goed verteerd. De vrachtmaatschappij werd toen een vliegverbod opgelegd nadat de Japanse autoriteiten malversaties in de onderhoudspapieren van de B747F’s hadden ontdekt.

Door dat verbod stonden de vrachtvliegtuigen van NCA bijna een half jaar werkloos aan de grond.  De fraude leverde het Japanse bedrijf een historisch verlies op over het tweede kwartaal van 86 miljoen dollar en een omzetverlies van 40%. Nog erger is dat NCA door het incident en de verliezen veel krediet heeft verspeeld bij de top van NYK.

Martinair

De forse afwaardering op de vrachtvloot kan daarmee en met de slechte marktverwachtingen voor het komend halfjaar in verband worden gebracht. Concreet neemt NYK daarmee het verlies in het derde kwartaal, dat tot en met maart loopt.

Daarmee is het financiële leed nog niet geleden, want experts verwachten verder een groot operationeel verlies bij NCA. Daarbij zijn de resultaten over het recent afgesloten tweede kwartaal door NYK nog niet bekendgemaakt.

Analisten verwachten dat na de afwaardering van de vrachtvloot een reductie in de capaciteit nauwelijks nog kan uitblijven. Een klassiek voorbeeld is daarbij de ingreep van KLM bij vrachtdochter  Martinair. Een forse waardevermindering van de MD11F’s van Martinair ging gepaard met het afstoten van de MD11F’s, die in de ogen van de boekhouders nog maar een schrootwaarde vertegenwoordigden.

Dat betekent dat de Japanse vrachtmaatschappij – NCA bezit acht moderne B747-8F’s en drie oudere B747-400F’s – in ieder geval met de gedachte speelt om vrachtvliegtuigen aan de grond te houden of zelfs af te stoten. Aannemelijk is dat het daarbij om de drie oudere vrachtjumbo’s gaat. Overigens kan een eventuele vlootreductie ook een impact hebben op de lokale vrachtmarkt op Schiphol. Voor NCA is de Nederlandse luchthaven  altijd een van de belangrijkste vrachthubs in Europa geweest.

Drewry

Het besluit van NCA staat niet op zichzelf. Zo laat de Drewry East-West Airfreight Price Index over december 2019 zien dat de gemiddelde luchtvrachtprijs in de wereld met maar liefst 10,5% daalde naar 2,74 dollar per kilo vergeleken met dezelfde maand in 2018. Tegenover de maand november was het verlies met 9,3% ook groot.

De tarieven lieten over de maand november nog een herstel zien naar 3,02 dollar, aldus de Britse vrachtanalist. Sinds september tot en met november van het vorige jaar stegen de prijzen met zelfs met 23%, aldus Drewry, maar dat prijsherstel heeft niet doorgezet in de maand december. De laagste stand bereikten de tarieven vorig jaar in maart met 2,34 dollar per kilo. Daar lag het tarief in december 2019 nog maar 17% boven.

De verwachting bij Drewry voor de komende maanden is ook dat de prijzen verder zullen afnemen. De prijzen zijn de afgelopen zeven jaar steeds sterk gedaald in de eerste drie tot vier maanden van het nieuwe jaar. De belangrijkste reden daarvoor is dat met het oog op het Chinese Nieuwjaar de meeste fabrieken in China op slot gaan. Door het coronavirus zullen die fabrieken langer gesloten blijven.

Pessimisme

De Nederlandse luchtvrachtconsultant WorldACD is ook weinig optimistisch over de marktontwikkeling in zijn laatste marktmonitor.  Dalende vrachttarieven en een mindere vraag naar capaciteit zorgden in 2019 voor een omzetdaling (in dollars) van bijna 12%, stelt het Amsterdamse bedrijf.

Daarmee kwam de markt qua inkomsten terug op het niveau van 2017. Over de maand december zag de analist wel minder omzetverlies (-1,7%) vergeleken met december 2018, maar een piek voor de Kerstdagen, die een deel van het slechte vrachtjaar 2019 zouden kunnen compenseren, is uitgebleven.

Voor de luchtvrachtmarkt was 2019 dan ook ‘niet indrukwekkend’. Zo daalde het totaal aangeboden volume met 4,4% in vorig jaar en de gemiddelde opbrengst met 7,6%. Vooral het ladingaanbod in Europa deed het slecht, met een krimp in de omzet van 16% in dollar en 12% in euro.

Daarbij was Duitsland goed voor de helft van het verlies. Lichtpuntjes waren er bij het luchtvervoer van farmaceutica en high-tech. Daar steeg het volume vorig jaar met 8,5%, maar dat leverde amper extra omzet op. De laatste maanden van 2019 lieten verder een ‘gemengd beeld’ zien waaruit de markt weinig hoop kan putten voor dit jaar, aldus WorldACD.