MAA is de tweede vrachtluchthaven van Nederland en was vorig jaar goed voor 6% van de totale luchtvrachtoverslag in ons land. Rond 94% komt voor rekening van Schiphol, dat de overslag vorig jaar met ruim 8% zag dalen naar 1,63 miljoen ton. De totale Nederlandse luchtvrachtoverslag lag op 1,73 miljoen ton.

Maastricht Aachen Airport zag het vrachtvervoer in 2018 nog fors stijgen met 38.000 ton naar 125.000 ton. In 2017 was er ook sprake van stevige stijging van 60.000 naar 87.000 ton.

Die groei van de kan grotendeels worden toegeschreven aan de nieuwe Amsterdamse uitbater TCGI, die in 2016 de exploitatie van de verliesgevende Limburgse luchthaven voor een periode van tien jaar overnam.

Landingsbaan

Het vrachtbedrijf gaf de exploitatievergunning vorig jaar verrassende terug aan de eigenaar, de provincie Limburg, omdat het van het nieuwe provinciebestuur van Limburg niet voldoende garanties kon krijgen voor verdere groei van de luchthaven op vrachtgebied.

Die breuk had hoofdzakelijk te maken met het stopzetten van het gedoogbeleid rond het gebruik van de verlengde start- en landingsbaan van de luchthaven (2750 meter) door de provincie. Daardoor was de luchthaven weer aangewezen op het oude luchthavenbesluit dat slechts toestemming geeft voor het gebruik van 2500 meter van de landingsbaan.

MAA kon met de kortere baan de beoogde verdere groei van het intercontinentale vrachtvervoer niet langer accommoderen. Het is nog steeds onduidelijk wanneer Maastricht Airport weer de landingsbaan van 2750 meter mag benutten. Die procedures lopen nog zeker tot 2021.

Schiphol

Ook werd de volume op MAA vorig jaar negatief beïnvloed doordat maatschappijen, die eerder van Schiphol naar MAA waren uitgeweken door het gebrek  aan vrachtslots, weer vluchten verplaatsten naar Schiphol na het incidenteel vrijkomen van slots op de mainport.