Steeds meer luchtvaartmaatschappijen stoppen met vluchten op China na de uitbraak van het coronavirus. Het gaat daarbij ook om KLM-partner Air France en de maatschappijen American Airlines, Delta, Air China, China Airlines, Air Seoul, Lion Air, Air India, Finnair, Jetstar Asia, Asiana Airlines, Korean Air, Eva Air, JAL en Air Canada.

Er zijn geen berichten dat vrachtmaatschappijen als Cargolux en AirBridgeCargo hun dienstregeling hebben aangepast. Wel is eerder het aantal intercontinentale vrachtvluchten met het oog op het Chinese Nieuwjaar gereduceerd vanwege minder exportaanbod door het sluiten van de fabrieken.

Bellycapaciteit

Voorlopig laten de meeste luchtvaartmaatschappijen weten dat rond maandag 10 februari de normale dienstregeling op China weer zal worden hervat. Diverse expediteurs waarschuwen met het oog op het hoge aantal annuleringen deze en komende week dat het bijzonder moeilijk zal zijn om nog vracht te boeken.

Dit omdat er nauwelijks nog bellycapaciteit beschikbaar is in de markt. Het gevolg is dat veel lading zich zal opstapelen in de loodsen. Deze zogeheten backlogs kan pas na 10 februari worden afgebouwd en zal automatisch leiden tot een grotere vraag naar capaciteit en de vrachtprijzen opdrijven.

Tarieven

Volgens insiders liggen de tarieven nu al aanzienlijk hoger dan normaal en moeten verladers rekening houden met verdere forse tariefverhogingen als op 10 februari de fabrieken in onder meer de regio’s Shanghai, Beijing and Guangzhou weer opengaan.

Zusterblad RailFreight organiseert op dinsdag 4 februari een webinar over de gevolgen van de uitbraak van het coronavirus voor het spoorvervoer op de Nieuwe Zijderoute. Kijk voor meer informatie op ntp.webinargeek.com/railfreight-summit

Lees de eerdere berichten over de logistieke gevolgen van de uitbraak van het coronavirus: