Vijlbrief en Alexandra van Huffelen, nu directeur van het Gemeentelijke Vervoersbedrijf Amsterdam, worden voor coalitiepartij D66 de nieuwe staatssecretarissen van Financiën en delen daarbij de portefeuille van Snel.

Vijlbrief is nu nog topambtenaar bij de eurogroep van de Europese Unie in Brussel. Hij krijgt de geplaagde Belastingdienst onder zijn hoede. Behalve de luchtvaarttaks moet hij ook de nieuwe belastingen op de uitstoot van CO2 voor bedrijven in voeren.

Tekst loopt door onder foto.

11 miljoen euro

Het kabinet wil een bedrag van rond de 11 miljoen euro jaarlijks bij de vrachtmaatschappijen op Schiphol en Maastricht Aachen Airport ophalen als er volgend jaar geen Europese variant van een tickettaks komt. Daarnaast komt er een stevige belastingtoeslag op het passagiersticket, dat jaarlijks zo’n 200 miljoen euro moet opleveren.

De vrachttaks is bijzonder omstreden in de luchtvrachtsector, omdat daardoor de havengelden voor vrachtvliegtuigen bijna verdubbelen in Nederland, terwijl geen ander land in de wereld een vergelijkbare fiscale heffing kent.

Daarnaast geldt de maatregel niet voor vracht op intercontinentale passagiersvliegtuigen en wordt daardoor straks door de overheid indirect de bellycapaciteit van de grote luchtvaartmaatschappij bevoordeeld. Vooral KLM zou daar van profiteren, klagen de logistieke belangenorganisaties.

Een andere grief van de belangenbehartigers is dat de taks geheven wordt op het totale startgewicht van het vrachtvliegtuig. Buitenlandse vrachtmaatschappijen moeten dus ook het volle bedrag betalen ook al hebben ze geen gram vracht aan boord.

Doodsteek

Voor Schiphol, dat door de door capaciteitsrestricties de afgelopen twee jaar meer dan 20% van het aantal vrachtvluchten verloor, zou de maatregel leiden tot een verdere afbouw van vrachtvluchten en verlies van marktaandelen in Europa. Uit recente cijfers van Eurostat blijkt dat Schiphol inmiddels van een derde naar een vierde plek is gezakt op de lijst van grote vrachthavens.

Voor het kleine Maastricht Aachen Airport, dat onder meer moet concurreren met regionale luchthavens in de regio, zou het zelfs de doodsteek kunnen betekenen voor de vrachtactiviteiten, die onder een nieuw management de afgelopen drie jaar sterk zijn gegroeid.