Het kabinet wil in 2021 een belasting op vrachtvluchten invoeren, die uiteindelijk landelijk elf miljoen euro moet opleveren. Volgens de provincie pakt die maatregel bijzonder nadelig uit voor de eigen regionale luchthaven.

De banen van 3.300 werknemers bij MAA en de omliggende regio zouden daardoor worden bedreigd, aldus de provincie. In principe is daarmee de luchtvrachttaks de doodsteek voor de transportambitie van de tweede vrachtluchthaven van Nederland.

Het kabinet wil via de maatregel een bedrag van rond de 11 miljoen euro jaarlijks ophalen bij de vrachtmaatschappijen op Schiphol en Maastricht Airport als er volgend jaar geen Europese variant van een tickettaks komt. Daarnaast komt er een stevige belastingtoeslag op het passagiersticket, dat jaarlijks zo’n 200 miljoen euro moet opleveren.

Luik Airport

Maastricht Airport wordt omgeven door een groot aantal buitenlandse concurrenten zoals Luik Airport, die straks profiteren van de eenzijdig in Nederland opgelegde vrachttaks, aldus het provinciebestuur van Limburg, dat ook eigenaar is van het vliegveld.

Daardoor verdubbelen de havengelden per vrachtvlucht naar gemiddeld 1300 euro op MAA. ‘Dat is uiteraard een reden om te vertrekken uit Maastricht’, schrijft de provincie in de brandbrief. ’Wij roepen u op om de luchtvracht uit te zonderen van de vliegtaks.’ De provincie pleit verder voor een Europese aanpak van de vrachttaks.

De luchtvrachtactiviteiten op de regionale luchthaven leveren een toegevoegde waarde van jaarlijks zo’n 300 miljoen euro op aan de regio en 3.300 banen, blijkt uit recent onderzoek van de Erasmus Universiteit.

Nieuwe staatssecretaris

Het is nu aan de nieuwe staatssecretaris van Financiën, oud topambtenaar Hans Vijlbrief (D66), om de omstreden vracht-en tickettaks door de Tweede Kamer te loodsen. De vrachttaks op vrachtvliegtuigen is bijzonder omstreden in de Nederlandse luchtvrachtsector, omdat het niet alleen de havengelden voor vrachtvliegtuigen verdubbelt, maar ook omdat geen ander land in de wereld een vergelijkbare fiscale heffing toepast. Het prijst Nederland dan ook uit de de markt, stellen belangenbehartigers als Evofenedex, TLN en ACN.

Daarnaast geldt de maatregel niet voor vracht op intercontinentale passagiersvliegtuigen en wordt daardoor straks door de overheid indirect de bellycapaciteit van de grote luchtvaartmaatschappijen bevoordeeld. Een andere grief is dat de taks geheven wordt op het totale startgewicht van het vrachtvliegtuig. Buitenlandse vrachtmaatschappijen moeten dus ook het volle pond betalen ook al hebben ze geen gram vracht aan boord.

Gezakt

Voor Schiphol, dat door de capaciteitsrestricties de afgelopen twee jaar al meer dan 20% van het aantal vrachtvluchten verloor, zou de maatregel leiden tot een verdere afbouw van vrachtvluchten en verlies van marktaandelen. Uit cijfers van Eurostat blijkt dat Schiphol in 2018 van een derde naar een vierde plek is gezakt in de top 10 van grote Europese vrachtluchthavens.