Dat stelt het nieuwe bedrijf Clive Data Services bij de presentatie van een nieuwe vrachtbarometer, die op basis van de gemeten volumelading/capaciteit, een meer realistisch beeld moet bieden hoe de intercontinentale vrachtvloot is gevuld.

De oude methodiek gaat uit van beschikbare capaciteit in kilogrammen, terwijl de beperkende factor juist het aantal kubieke meters is, stelt de Nederlandse directeur Niall van de Wouw van Clive.

Het gevolg is dat de huidige en sterk verouderde manier om de beladingsgraad te berekenen (gebaseerd op de capaciteit in kilo’s, gedeeld door het aantal vervoerde kilo’s) een ‘verstoord’ en zelfs ‘misleidend’ beeld geeft van de werkelijkheid, aldus Van de Wouw.

Bijna helft leeg

Zo wekken de maandelijkse vervoerscijfers van de IATA de suggestie dat de vrachtvliegtuigen voor bijna de helft leeg rondvliegen, terwijl dat volgens de nieuwe methodiek afhankelijk van het seizoen schommelt tussen 60% en 70%.

De voormalige vrachtmanager van KLM Cargo loopt al enige tijd te hoop tegen het feit dat de IATA en de internationale luchtvaartmaatschappijen nog steeds de beladingsgraad berekenen zoals dat vijftig jaar geleden gebeurde. Uit de tijd, stelt Van de Wouw aangezien het merendeel van het ladingaanbod tegenwoordig uit volumelading bestaat.

Tekst loopt door onder grafiek (bron: Clive Data Services)

Politiek

Volgens de initiatiefnemer zorgt de nieuwe beladingsgraad er ook voor dat er binnen luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, slotcoördinatoren, overheden en politiek met andere ogen wordt gekeken naar de veel betere prestaties van de vrachtactiviteiten. ‘Het kan daarmee de positie en de stem van de vrachtsector in onder meer het politieke debat versterken’, aldus Van de Wouw.

Clive Data Services wil daarom iedere maand een nieuwe statistiek de wereld insturen aan de hand van de nieuwe methodiek, die door het bedrijf de ‘dynamic loadfactor’ wordt genoemd. Daarbij wordt bij de samenstelling gebruik gemaakt van de vervoersgegevens van een grote groep van representatieve airlines, heet het in een toelichting.