‘We zien voor dit jaar geen belangrijke verbeteringen optreden. Er zal wat capaciteit uit de markt worden genomen, dus er komt enige balans in vraag en aanbod, maar de prijsdruk zal zich dit jaar verder doorzetten‘, aldus Strauss op de Airline Economics Growth Frontiers Conference in de Ierse hoofdstad Dublin. De financiële topman van de grootste freighter-maatschappij van Europa noemt vooral de ontwikkeling in regio’s zoals Latijns-Amerika en Hongkong ‘wankel’.

Cargolux, dat nog geen resultaten heeft gepubliceerd over het boekjaar 2019, verwacht wel dat jaar met winst af te sluiten. Strauss zegt verder dat Cargolux geen plannen heeft om de eigen capaciteit te reduceren en van plan is om ook dit jaar met vrijwel hetzelfde aantal vrachtvliegtuigen te vliegen. Voor 2021 voorziet de financieel directeur weer groei in volumes.

Atlas Air

Financieel topmanager Ed McGarvey van het Amerikaanse Atlas Air is iets optimistischer dan zijn Luxemburgse collega en verwacht dat herstel al in de tweede helft van dit jaar zichtbaar is. Hij omschrijft het recent afgesloten boekjaar 2019 als ‘een uitdaging’ voor de vrachtmaatschappij met resultaten 30 tot 35% onder die van 2018.

Amazon-effect

McGarvey verwacht vooral dat Atlas Air dit jaar significant kan profiteren van het zogeheten ‘Amazon-effect’. Hij doelt daarbij op groei in het aanbod van pakketten. Amazon heeft een belang in Atlas en de vrachtmaatschappij is door de Amerikaanse webwinkel ingehuurd om een groot deel van het luchtvervoer in de VS te verrichten. Toch sluit hij niet uit dat Atlas Air tijdelijk capaciteit uit de vrachtvloot neemt. Die optie wordt momenteel bekeken.

Brexit

Cargolux zegt intussen dat de Brexit weinig effect zal hebben dit jaar als wordt onderhandeld over een handelsakkoord tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU. Hij wijst er verder op dat het Britse vrachtaanbod in het totale gevlogen volume van Cargolux gering is met 6%.

Indien er na het einde van dit jaar geen akkoord ligt over het juridische raamwerk voor de Brits-Europese luchtvaartdiensten kan dit wel ‘een impact hebben op de tonnages’, stelt hij. Een ander risico schuilt in andere douaneregels.