Dat meldden bronnen met kennis van de zaak aan persbureau Reuters. Air France-KLM heeft inmiddels gereageerd op de berichtgeving en ontkent uit te zijn op een belang in de Maleisische luchtvaartmaatschappij.

De Maleisische regering is op zoek naar een strategische partner voor de maatschappij die nog kampt met de nasleep van twee vliegrampen. Zo verdween vlucht MH370, die op weg was van Kuala Lumpur naar Peking, in maart 2014 op mysterieuze wijze van de radar en is nooit teruggevonden. Een paar maanden later werd vlucht MH17 boven Oekraïne uit de lucht geschoten, waarbij een groot aantal Nederlanders om het leven kwam.

Japan Airlines

Behalve Air France-KLM zou ook Japan Airlines (JAL) azen op een belang in de Maleisische maatschappij. De Japanners zouden mikken op een kwart van de stukken. Ook de lokale maatschappijen AirAsia en Malindo Air, de Maleisische tak van het Indonesische Lion Air, hebben een bod uitgebracht, aldus de ingewijden.

Onduidelijk is of Singapore Airlines, dat ooit een onderdeel was van MAS, een bod heeft uitgebracht. Volgens de Maleisische premier Mahathir Mohamad zijn er deze week vijf koopvoorstellen ontvangen. Hij weigerde daarbij namen te noemen.

Schiphol

MAS sloot vorig jaar een samenwerkingsovereenkomst met JAL voor vluchten tussen Maleisië en Japan. De twee airlines zijn beide lid van de luchtvaartalliantie Oneworld, terwijl Air France-KLM deel uitmaakt van de rivaliserende SkyTeam-alliantie.

Air France-KLM zou in het kader van het bod hebben voorgesteld een onderhoudsdivisie in Maleisië op te zetten. Daarnaast maakt de Maleisische luchtvaartmaatschappij van Schiphol gebruik als Europees vrachtcentrum.