Als niets wordt gedaan, eindigen de veertig jaar oude vrachtvliegtuigen van Oekraïense makelij over enkele jaren op de sloop. Daarmee raakt Rusland een uniek transportvliegtuig kwijt voor het zwaar vrachtvervoer (maximaal 150 ton), waar ook grote zendingen zoals legervoertuigen, turbines, treinen en complete zeilschepen in kunnen worden vervoerd.

Facelift

Volgens Manturov wordt het ‘binnenkort mogelijk’ om de AN124-100 niet langer als Oekraïens te beschouwen (Antonov is gevestigd in de Oekraïense hoofdstad Kiev), maar als Russisch, via een technische facelift van het vrachtvliegtuig met alleen Russische onderdelen.

Dit betekent dat bijna dertig Oekraïense componenten en drie uit Europese en Navo-landen moeten worden vervangen. Het betreft aanpassingen aan het vliegtuig en heeft geen betrekking op de motoren.

Straalmotoren

Bij de vernieuwing gaat het verder om een Russische revisie van de in de Oekraïne gebouwde straalmotoren. Zo zou er binnenkort technische capaciteit zijn om twaalf motoren per jaar te vervangen, wat neerkomt op drie AN124’s.

Daarnaast moeten de communicatie/navigatie-apparatuur, het laadsysteem en de cockpit van het vrachtvliegtuig worden vervangen. De aanpassingen zouden moeten worden uitgevoerd door de Russische vliegtuigbouwer Aviastar-SP. Die schat de totale revisiekosten op ruim vijftig miljoen euro. Dat geld zou door Rusland nog niet beschikbaar zijn gesteld.

Illegaal

De Oekraïense vliegtuigbouwer Antonov heeft eerder Rusland gewaarschuwd niet eigenhandig de revisie van de AN124 ter hand te nemen. Het bedrijf wil aan de ‘Russische AN124’s’ internationaal een vliegtuigverbod laten opleggen, omdat geen gebruik wordt gemaakt van internationaal gecertificeerde originele vliegtuigonderdelen en de revisie zonder goedkeuring van Antonov illegaal is.

Bron foto: Sergey Kustov/Wikipedia