Dat stelt de logistiek dienstverlener aan de Amerikaanse vakblad FreightWaves. Ook Schiphol wordt opgenomen in dit nieuwe netwerk.

De afgelopen twee jaar charterde Flexport bij onder meer het Japanse Nippon Cargo Airlines (NCA) vrachtvliegtuigen in om te zijn verzekerd van voldoende vrachtcapaciteit tussen Hongkong en Los Angeles (drie keer in de week). Daarmee had het expeditiebedrijf ook controle op de prijzen en de transporttijden.

Dalende vraag

Het besluit van Flexport om de eigen vrachtdienst te staken, houdt nauw verband met de dalende vraag naar ruimte in de luchtvrachtmarkt en de handelsspanningen tussen de VS en China. Daarnaast voeren managers van het bedrijf de verschuiving van productie van China naar Zuidoost-Azië op als reden om de chartervluchten stop te zetten.

Flexport gaat eind deze maand weer via een mix van ruimte-afspraken en inkoop op de spotmarkt de klanten bedienen. Het meer diverse netwerk biedt volgens luchtvrachtdirecteur Neel Shah van Flexport meer kansen dan de focus op de drukke route tussen Hongkong en Los Angeles.

Block space agreements

Hij wijst daarbij op block space agreements (bsa’s) op vijf bestemmingen in Azië (Hongkong, Shanghai, Bangkok, Singapore en Taipei) en vijf in de VS (Los Angeles, Chicago, San Francisco, Dallas en New York). Daarnaast wordt in Europa Schiphol toegevoegd aan dit bsa-netwerk, zegt Shah.