De meeste andere grote Europese luchthavens werden afgelopen jaar geconfronteerd met minder vrachtvervoer. Zo zag Schiphol het volume afnemen met 9% naar 1,6 miljoen ton, terwijl de directe concurrent, Brussels Airport, werd geconfronteerd met een daling van het vrachtvervoer van 8,8% naar 667.220 ton vracht.

Daarbij verloor de luchthaven van de Belgische hoofdstad in het segment vrachtvluchten bijna 16% aan volume. Ook expresvracht (-6%) en getruckte luchtvracht (-4%) leverden Brussel lagere volumes op.

Gemiddeld lag het ladingverlies vorig jaar bij de Europese luchthavens op 2,3%, blijkens cijfers van de belangenorganisatie Airports Council International.

AirBridgeCargo

Luik Airport heeft de afgelopen anderhalf jaar vooral geprofiteerd van de beperkte capaciteit voor vrachtvluchten op Schiphol. Daarnaast wist het vorig jaar het Europese distributiecontract van het Chinese Alibaba binnen te halen, terwijl vrachtvervoerder NAM zijn contract met de luchthaven verlengde met drie jaar.

Tevens ondertekende de directie een omvangrijk samenwerkingscontract met AirBridgeCargo voor de ontwikkeling van Luik tot een Europese vrachthub voor de Russische vrachtvervoerder.

Alibaba

Volgens algemeen directeur Luc Partoune staat Luik Airport dit jaar voor een groot aantal uitdagingen. Zo begint het werk voor het distributiecentrum van Alibaba, komt er een omvangrijke studie naar een baanverlenging en wordt het wegennetwerk verbeterd. Luik Airport is qua vrachtoverslag nu de zevende luchthaven van Europa.