Overigens had dat nettoresultaat een stuk hoger kunnen uitvallen als Martinair geen ruzie had gekregen met het vastgoedbedrijf  Schiphol Real Estate (SRE) over het compensatiebedrag voor de teruggave van Hangar 32 aan de luchthaven (boekwaarde 8,9 miljoen euro).

Martinair verwacht een bedrag van 7,9 miljoen euro te ontvangen van het vastgoedbedrijf van Schiphol, maar SRE wil maar 5,7 miljoen euro overmaken. ‘Dat is niet in lijn met de afspraken’, stelt de directie in het jaarverslag. Onderhandelingen hebben nog geen definitief akkoord opgeleverd, blijkt uit het jaarverslag.

Betere kaspositie

De winst van ruim 16 miljoen euro betekent dat de luchtvaartmaatschappij, dat met vier vrachtjumbo’s en 87 piloten alleen nog op huurbasis vrachtvluchten uitvoert voor KLM Cargo, zijn kaspositie vorig jaar verder wist te versterken (van 57 miljoen euro naar 73,4 miljoen euro).

Daarmee blijft Martinair voldoen  aan een belangrijke doelstellingen uit het reorganisatieplan dat moederbedrijf KLM in 2014 opstelde voor het destijds zwaar verliesgevende vrachtbedrijf (-72 miljoen euro): een stevige solvabiliteit.

Na drie winstgevende jaren (41 miljoen euro in 2016 en 34 miljoen euro over 2017 en 2018) wordt er door de accountants van Martinair blijkens het jaarverslag van vorig jaar geen vraagtekens meer gezet bij het voortbestaan van het vrachtbedrijf als ‘ongoing concern’ ofschoon de afhankelijk van eigenaar KLM als geldschieter en enige opdrachtgever wel erg groot is.

Ramphandling

Het bedrijfsresultaat (ebitda) van Martinair Holland, waar ook nog het onderhoudsbedrijf Regional Jet Center (RJC) onder valt, steeg vorig jaar met bijna 20% naar 25,7 miljoen euro, blijkt verder uit de jaarrekening. Die verbetering kwam vooral voor rekening van lagere loon-en inkoopkosten.

Zo werd de ramphandling op Schiphol uitbesteed aan een derde partij en viel de winstdeling voor de vrachtpiloten en 240 medewerkers van het onderhoudsbedrijf 1 miljoen euro lager uit, schrijft vertrekkend Martinair-directeur Marcel de Nooijer van Martinair.

Daarnaast was het bedrijf vorig jaar minder kwijt aan onderhouds- en leasekosten. Zo moest in 2017 voor het groot onderhoud aan de eigen vrachtvloot nog een B747-400 vrachtvliegtuig bij Atlas Air worden gehuurd. Dat leverde 3,2 miljoen euro aan extra kosten op. Ook

werd in 2017 een gehuurde B747-400BCF van leasingbedrijf Air Castle aangekocht. Daardoor vervielen in het boekjaar 2018 de jaarlijkse huurkosten voor dat vrachtvliegtuig van ruim 7 miljoen euro. Daartegenover stonden wel vorig jaar hogere brandstofkosten.

Omzet

De omzet uit de vrachtvluchten van Martinair Cargo bleven vorig jaar met 241 miljoen nagenoeg gelijk aan die van 2017. Die inkomsten komen voor 100% voor rekening van de vrachtvluchten (hoofdzakelijk bloemenvervoer) die Martinair uitvoert voor zusterbedrijf Air France-KLM tussen Latijns-Amerika/Afrika en Schiphol.

De overige inkomsten komen hoofdzakelijk voor rekening van onderhoudsbedrijf Jet Center (27,5 miljoen euro), dat door KLM Cityhopper wordt ingehuurd. Het derde onderdeel, de Martinair-vliegschool op Lelystad Airport, werd begin van dit jaar met een klein boekverlies (100.000 euro) verkocht aan de KLM.

Bezorgd

Sinds Air France-KLM Cargo in 2017 de status van profit-unit verloor, is het jaarverslag van dochterbedrijf Martinair het enige financiële document dat nog een beetje een kijk biedt op het Frans-Nederlandse luchtvrachtbedrijf. Dat heeft er mee te maken dat de Martinair-directeur tevens de hoogste vrachtbaas is van Air France-KLM Cargo.

Daarin toont topman Marcel de Nooijer zich ondanks de verwachte groei voor de markt in 2020, bezorgd over het volatiele karakter van de markt met schommelden valutakoersen en de brandstofprijzen. ‘Wij zien ook continue druk op de beladingsgraad en de gemiddelde opbrengsten omdat onze concurrentie de freighter- en bellycapaciteit vergroten. Daarnaast is er onzekerheid rond de vrachtvolumes door de trage groei in de wereldeconomie, Brexit en de verschillende handelsbelemmeringen in de wereld.’

Vrachttaks

De Nooijer is in het jaarverslag tevens ‘verontrust’ over de plannen van het kabinet om een belasting op vrachtvluchten in te voeren op Schiphol. ‘Deze ontwikkelingen geven aanleiding tot bezorgdheid over de toekomstige economische gezondheid van de luchtvrachtindustrie in Nederland’, stelt hij.

Voor het komend jaar is de ambitie van de directie van Martinair verder niet groot. Het beperkt zich hoofdzakelijk tot het versterken van de kaspositie en de afbouw van de schuldenlast van bijna 40 miljoen euro aan het moederbedrijf. De directie houdt verder vast aan de bestaande vloot van 4 B747F’s, waarvan er drie, eigendom van de KLM, nog voor een leaseschuld van 3,2 miljoen euro in de boeken staan. De eigen B747-400BCF viert intussen binnenkort zijn 30-ste verjaardag en is eigenlijk aan vervanging toe.