Door een bescheiden toename van de vrachtcapaciteit (1,5%) lag de beladingsgraad van de Frans-Nederlandse groep dit jaar, met nog één maand te gaan, op 57,9%. Dat is een verlies van ruim 2 procentpunten.

Verslechtering bij Air France

Air France – KLM Cargo liep vooral kleurscheuren op in de tweede helft van dit jaar, nadat de vervoerscijfers in Parijs van Air France Cargo dramatisch verslechterden. Over de maand november werd die trend doorgezet bij het Franse onderdeel. Zo daalde het vervoer met 5,1% en de beladingsgraad met 5,2 procentpunt naar bijna 55%.

Over de eerste elf maanden van het jaar lag het vrachtvervoer van Air France Cargo (-0,4%) iets onder dat van vorig jaar, terwijl de benuttingsgraad (-1,6%) afstevende naar de 50%-grens door een groei van de beschikbare vrachtruimte van bijna 3%.

Meeste verlies bij KLM Cargo

Het Nederlandse zusterbedrijf (KLM Cargo) leed dit jaar het meeste vrachtverlies (-3,3%) binnen de groep. De beschikbare vrachtruimte steeg daarbij nauwelijks (0,3%), maar zorgde samen met het teruglopende vervoer voor een afnemende beladingsgraad van 2,5 procentpunt naar 64,5%.

Over de maand november lag het vrachtvervoer van KLM Cargo 2% onder het niveau van een jaar geleden, terwijl de beladingsgraad bij 68% ruim 2,2 procentpunt inleverde.