Dat blijkt uit de voorlopige resultaten van de luchtvrachtmonitor over 2018 die de Rotterdamse Erasmus Universiteit donderdag presenteerden op het Luchtvrachtcongres van Nieuwsblad Transport.

Het onderzoek, in opdracht van luchtvrachtkoepel ACN, laat verder zien dat het luchtvrachtvervoer op de regionale luchthaven goed is voor zo’n 3300 arbeidsplaatsen.‘Het gaat naast banen in de afhandeling, opslag en expeditie ook om werkgelegenheid in het wegtransport en bij toeleveranciers’, aldus onderzoeker Floris de Haan.

Tekst loopt door onder foto.

Hij wijst er in een toelichting op dat voor eerst het economisch belang van Maastricht Airport in kaart is gebracht voor de regionale en nationale economie. In de vorige monitor over 2017 ontbrak nog de toegevoegde waarde van Maastricht Airport.

Maastricht Airport zag vorig jaar het vrachtvervoer onder meer sterk stijgen door het gebrek aan slots op Schiphol. Onder meer Emirates verplaatste zijn vluchten van de Nederlandse mainport naar de regionale luchthaven.

Schiphol

Het aantal banen (24.500) in de vrachtsector op Schiphol nam vorig jaar ondanks 10% minder vrachtvluchten nauwelijks af, blijkt verder uit de voorlopige cijfers van de monitor voor Schiphol.

De toegevoegde waarde van de sector aan de BV Nederland kwam uit op een bedrag van 2,5 miljard euro en dat is zelfs een stijging tegenover 2017, terwijl het volume (1,71 miljoen ton) licht daalde.

Afhandeling

Volgens De Haan heeft de sterke afname van het aantal vrachtvluchten op het eerste gezicht nog niet geleid tot de grote kaalslag in het aantal arbeidsplaatsen op en rond de luchthaven. Dat is volgens de onderzoeker hoofdzakelijk te verklaren doordat het bedrijfsleven vorig jaar heeft gezocht voor vervangend transport voor de vrachtvluchten.

Zo is een deel van het vervoer getruckt naar andere luchthavens zoals Luik en Maastricht. Daardoor steeg de werkgelegenheid in het wegvervoer op Schiphol vorig jaar met 21%. Deze sector is verantwoordelijk voor 15% van het totaal aantal vrachtbanen op Schiphol.

Het verlies aan vrachtvluchten lijkt wel al diepe sporen achter te laten bij afhandeling en expeditie op Schiphol al. Dat is goed voor 60% van de banen binnen de luchtvrachtsector op de luchthaven. Het verlies aan arbeidsplaatsen lag in deze branche op 9%.