De problemen in de Europese auto-industrie en de handelsoorlog tussen China en de VS houden de vraag naar vrachtcapaciteit laag. Ook de Brexit zorgt voor veel onzekerheid in de Europese markt, stelt de belangenorganisatie.

‘We zijn al bijna aan het einde van november en er zijn nog steeds goede dagen en zelfs soms een week, maar wij zullen geen piek zien zoals in de vorige twee tot drie jaar’, aldus Steven Polmans, voorzitter van TIACA en in het dagelijkse leven vrachtbaas van Brussels Airport op het congres.

Polmans stelt dat de eerste zes maanden van volgend jaar moeilijk zullen zijn, ‘voordat wij weer verbeteringen tegemoet kunnen zien in de tweede helft. De vraag daarbij is nog steeds wat er met de Brexit gebeurt, de handelsoorlogen, het Midden-Oosten en de olieprijs’.

Uni-top

De Chinese vrachtmaatschappij Uni-top Airlines wacht volgend jaar niet meer af en voert sinds kort geen vrachtvluchten meer uit. De vervoerder houdt de vrachtvloot (7 A300F’s en een B747-400F) voor onbepaalde tijd aan de grond en heeft al gehuurde vliegtuigen teruggestuurd naar de eigenaars. Reden is de slechte marktvraag. Dat meldt de Chinese zakenwebsite Yicai.

Onder meer is de B747-400F, waarmee vrachtvluchten werden uitgevoerd tussen Wuhan en de Europese luchthavens van Luxemburg en Luik, teruggeven aan Aerotranscargo uit Moldavië.

Volgens Yicai kampt Uni-top met grote financiële problemen en hebben medewerkers al enige tijd geen salaris meer ontvangen. De directie zegt dat de maatschappij op zoek is naar nieuwe investeerders en zegt dat het in gesprek is met bedrijven als China Merchants en JD.com in het kader van een reorganisatie.