Vliegtuigbrandstof, oftewel kerosine, is nu een product van de olieraffinaderijen. Maar het kan volgens het Havenbedrijf Rotterdam en Rotterdam The Hague Airport ook gemaakt worden op basis van CO2, waterstof en groene stroom. De komende jaren komt op de luchthaven een proefinstallatie die dagelijks duizend liter synthetische kerosine maakt. De initiatiefnemers gaan nu uitzoeken wat ervoor nodig is om een dergelijke fabriek op te schalen naar een veel grotere productiecapaciteit.

Proefinstallatie

De proefinstallatie op de Rotterdamse luchthaven wordt een bijzondere fabriek: de CO2 wordt uit de lucht gehaald en de waterstof wordt geproduceerd met duurzame elektriciteit. Voor de beeldvorming: Rotterdamse raffinaderijen produceren dagelijks twintigduizend keer zo veel kerosine als de proefinstallatie gaat leveren. ‘Opschalen is dus een belangrijke en essentiële stap op weg naar duurzaam vliegen’, meldt het Havenbedrijf Rotterdam (HbR).

Voor de Rotterdamse industrie is CO2 nu een restproduct. In de haven wordt momenteel gewerkt aan grootschalige infrastructuur voor CO2, groene stroom en waterstof. De haven is daarmee volgens het HbR een voor de hand liggende locatie om fabrieken te ontwikkelen die grote hoeveelheden synthetische vliegtuigbrandstoffen maken.

Bovendien liggen vanuit de haven leidingen naar met name Schiphol voor het transport van kerosine. De organisaties starten daarom nu samen deze studie naar opschaling van de productie van synthetische kerosine.

Technische uitdagingen

Daarin komt onder andere aan bod wat de technische uitdagingen zijn bij het bouwen van grotere installaties, wat de benodigde ruimte is en waar dit type productie het beste zou kunnen plaatsvinden.