Dat blijkt uit de laatste vervoerscijfers van het gemeenschappelijk Frans-Nederlandse vrachtbedrijf. Het aanstaande vertrek van topman Marcel de Nooijer (eind van dit jaar) van AF-KLM Cargo naar zusterbedrijf Transavia zal dan ook een afscheid zijn met sterk dalende luchtvrachtcijfers.

De onderliggende cijfers van Air France Cargo en KLM Cargo laten wel zien dat het afnemend vrachtvervoer de laatste maanden vooral in Parijs is te vinden. Zo daalde bij het Franse vrachtbedrijf het aantal vrachttonkilometers in oktober met 9% bij een afnemende capaciteit van 1,5%. De optelsom van die twee factoren leverde een beladingsgraad op van ruim 52%, een verlies van zo’n 4,3% procentpunt.

Zusterbedrijf KLM Cargo beweegt zich juist qua vrachtruimte in tegenovergestelde richting. Daar steeg de vrachtcapaciteit met 2,8%, terwijl het verlies aan vrachttonkilometers op 5,7% lag. Dat leidde tot een beladingsgraad die 5,8% onder die van oktober 2018 lag.

Met nog twee maanden te gaan is het totale vrachtvervoer bij de KLM afgenomen met 3,4% bij een daling van de benuttingsgraad met 2,4%. Daarbij is de capaciteit over de eerste tien maanden van dit jaar nagenoeg gelijk (+0,2%) gebleven aan die van vorig jaar.

Beladingsgraad

Air France Cargo wist door een bijzonder goed eerste halfjaar het vrachtvervoer van vorig jaar nog te evenaren (+0,1%). Het Franse onderdeel van de luchtvaartgroep moest alsnog op het gebied van de benuttingsgraad van de beschikbare vrachtruimte inleveren.

Door de stijging van de bellycapaciteit door de introductie van grotere passagiersvliegtuigen daalde de benuttingsgraad met 1,3%. De verwachting is dat die daling zich verder zal doorzetten nu de marktvraag zich structureel onder die van 2018 bevindt. JV

Air France Cargo verloor 9% aan vrachtvervoer in oktober Foto: KLM