De nieuwe vrachtvliegtuigen moeten volgend jaar de vloot van Lufthansa Cargo versterken, meldt de Duitse maatschappij. In totaal telt de vrachtvloot van Lufthansa Cargo al zeven B777F’s (capaciteit honderd ton). Daarnaast beschikt zusterbedrijf Aerologic, dat onder meer voor DHL Express pakketten vervoert, over nog eens elf B777F’s. Een deel van die vloot, vier stuks, staat ook ter beschikking voor de vrachtverkoop van Lufthansa.

Eind 2020 neemt Lufthansa Cargo afscheid van de laatste MD11 (capaciteit tachtig ton), waarvan het er op papier nog tien bezit. Deze worden versneld uit de vloot genomen met het oog op de tegenvallende vraag naar capaciteit en de dalende vrachttarieven. Dat leidde ertoe dat Lufthansa Cargo het derde kwartaal van dit jaar afsloot met een negatief bedrijfsresultaat van 49 miljoen euro op een omzet van 598 miljoen euro (-9%). Het is voor het eerst sinds jaren dat de vervoerder weer rode cijfers aflevert.

Brandstofkosten

Over de eerste negen maanden van dit jaar lag het verlies op 40 miljoen euro bij een tegenvallende omzet van 1,83 miljard euro (-6%). Behalve verliezen zorgen hoge brandstof-en onderhoudskosten ervoor dat Lufthansa Cargo zo snel mogelijk af wil van de twintig jaar oude MD11F’s. Ooit bezat Lufthansa achttien MD11F’s en was het naast Martinair een van de grootste afnemers van dit vrachttype in Europa.

Met twee extra B777F vangt Lufthansa Cargo een deel van het komende capaciteitsverlies op door het vertrek van de MD11F’s. Daarnaast is de B777F meer winstgevend in te zetten. Zo is het brandstofverbruik 20% lager bij een 20% grotere capaciteit. Ook heeft de B777 een groter vliegbereik. Volgens experts is de B777 momenteel in de intercontinentale markt het meest kostenefficiënte vrachtvliegtuig ter wereld. JV