Qatar Airways vliegt regulier met goederen van Doha naar Mexico, met een tussenstop in Luik. Belgische media meldden deze week dat sinds kort ook geregeld eerst een tussenlanding wordt gemaakt in Maastricht.

Startbaan te kort

Daar wordt lading afgeleverd voor een Nederlandse klant, die nadrukkelijk wil dat zijn goederen in Maastricht worden gelost. Het is echter niet mogelijk om vanaf daar meteen door te vliegen naar Mexico, omdat op de luchthaven niet de volledige startbaan kan worden gebruikt.

Een tussenstop in Luik is daarom noodzakelijk, meldt Qatar Airways in een reactie op de berichtgeving. De luchtvaartmaatschappij geeft aan zelf ook niet blij te zijn met deze gang van zaken.

Onzinnig

Paternotte en Bruins vinden het onwenselijk en onzinnig dat voor zo’n afstand over land een groot vrachttoestel wordt gebruikt. ‘Wie zou volgens u sneller deze afstand overbruggen: Tom Dumoulin op de fiets, of de Qatar Airways-vlucht inclusief veiligheidscontrole, boarden van de flightcrew en taxiën?’, willen zij van Van Nieuwenhuizen weten.

De Kamerleden denken aan een verbod op groothandelsvliegverkeer over afstanden kleiner dan honderd kilometer over land. Als dat niet mogelijk blijkt, kunnen dergelijke vluchten wellicht worden ontmoedigd door luchtvaartmaatschappijen hogere havengelden te laten betalen voor grote toestellen die eigenlijk bedoeld zijn voor lange afstanden, oppert Paternotte.

CDA

Ook het CDA wil dat Van Nieuwenhuizen optreedt. Kamerlid Mustafa Amhaouch vraagt haar in gesprek te gaan met Qatar Airways en andere betrokken partijen ‘over de onwenselijkheid van deze situatie’.