In totaal telt de vrachtvloot van Lufthansa Cargo al zeven B777F’s (capaciteit honderd ton). Daarnaast beschikt zusterbedrijf Aerologic, dat onder meer voor DHL Express pakketten vervoert, over nog eens elf B777F’s. Een deel van die vloot, vier stuks, staat ook ter beschikking voor de vrachtverkoop van Lufthansa Cargo.

Eind volgend jaar neemt Lufthansa Cargo afscheid van de laatste MD11 (capaciteit tachtig ton), waarvan het op papier nog tien in bezit heeft. Deze worden nu versneld uit de vloot genomen met het oog op de tegenvallende vraag naar capaciteit en lagere vrachttarieven.

Kosten

Daarnaast zorgen hoge brandstof- en onderhoudskosten dat Lufthansa Cargo dit vliegtuigtype, dat in 1998 in gebruik werd genomen, niet langer winstgevend kan exploiteren. Ooit bezat Lufthansa achttien MD11F’s en was het naast Martinair Cargo een van de grootste afnemers van dit vrachtvliegtuig in Europa.

Met twee extra B777F vangt Lufthansa Cargo een deel van het capaciteitsverlies op door het schrappen van de oude MD11-vrachtvloot. Daarnaast passen de Duitsers de beschikbare vrachtcapaciteit aan op de mindere vraag uit de markt.

Minder kerosineverbruik

De B777 heeft verder het voordeel dat het rond 20% minder kerosine verbruikt. In combinatie met 20% meer capaciteit en een langer vliegbereik, is de B777F volgens experts momenteel het meest kostenefficiënte intercontinentale vrachtvliegtuig.