KLM bezit nog tien B747-400’s in een pax- (vijf stuks) en combi-uitvoering (vijf stuks). Nog begin van dit jaar stond 2022 in de boeken als jaar waar de Nederlandse luchtvaartmaatschappij definitief afscheid zou nemen van deze vliegtuigen. Dat wordt blijkens de toekomstplannen naar voren gehaald naar eind 2020.

Oldtimer

Wat er met de vrachtvloot van vier B747-400F’s van KLM/Martinair en twee B777-200F’s (Air France Cargo) gebeurt, wordt in de presentatie over de ‘vereenvoudiging’ van de toekomstige vloot niet duidelijk. Navraag bij het hoofdkantoor van de holding in Parijs leert dat de vrachtvloot van AF-KLM geheel buiten beschouwing is gelaten in de toekomstplannen ‘omdat daar gewoon niets is veranderd’, aldus een woordvoerder.

Dertig jaar oud

KLM/Air France blijkt dan ook gewoon doorvliegen met de B747’s in vrachtuitvoering, waarvan er één exemplaar dertig jaar oud is. De historische B747’s blijven dan ook na 2020 nog een klein rolletje spelen bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappij, lijkt het.

Drie van deze vrachtjumbo’s, B747-400ERF, zijn amper zestien jaar oud. Dit trio kan dan ook qua leeftijd nog enige tijd mee. Het vierde vrachtvliegtuig, een B747-400BCF in de kleuren van Martinair Cargo, is wel aan vervanging toe.

Vliegvergunning

Eerder deze zomer circuleerden al geruchten dat er door de KLM al wordt gezocht naar een nieuwe vrachtvliegtuig-vervanging voor deze oldtimer. Martinair heeft tenminste één vrachtvliegtuig nodig in de eigen kleuren, anders verliest de maatschappij haar Nederlandse vliegvergunning. De overige vrachtjumbo’s zijn in de kleuren van de KLM.

Een ander probleem straks bij het aanhouden van de vrachtvloot worden de onderhoudskosten. Als straks de tien B747-pax- en combi’s wegvallen, kan bijvoorbeeld het onderhoud niet langer in bulk worden ingekocht.

Maximaliseren

De vrachtactiviteiten van Air France-KLM, goed voor 2,3 miljard euro aan omzet en 3800 banen, komen er bij de investeringsplannen van de luchtvaartgroep verder bekaaid van af. Slechts in een enkele passage in het vijfjarenplan wordt de vracht­divisie genoemd bij het streven om de vrachtbijdrage verder te ‘maximaliseren’.

Luchtvrachtcongres 2019