Afgezet tegen de vrachtprijzen in september vorig jaar was er weinig reden tot optimisme. Toen lagen de vrachtprijzen 6% hoger. Volgens Drewry was de lichte tariefstijging in september te verwachten en zal die gezien de historische vrachtdata ook in oktober verder stijgen in aanloop naar het drukke kerstseizoen.

IATA onderschrijft de laatste prijsanalyse van Drewry, ofschoon het laatste marktrapport (augustus) van de internationale luchtvaartorganisatie nog een krimp liet zien van 3,3% in het aantal gevlogen tonkilometers vracht.

Vrachtmaatschappijen als Atlas Air en Cathay Pacific Cargo melden ook dat de markt ook dit jaar weer een piekseizoen zal beleven. Punt is alleen dat die lager zal uitvallen dan in de jaren 2017 en 2018, zegt Atlas Air.

Onzin

Cathay Pacific Cargo verwacht een piek tot begin december en durft daarna geen enkele voorspelling te doen. Er zijn ook vrachtmanagers die minder optimistische geluiden laten horen. ‘Bij een piek gaat het volume met 30% omhoog, wat wij nu zien in de markt is een stijging van 10%. Wie het over een piek heeft, praat dan ook onzin’, stelt een anonieme manager tegenover het Britse vakblad The Loadstar.

Marktanalisten wijzen er intussen op dat een eventueel herstel over de laatste maanden van dit jaar niet het verlies van de rest van het jaar kan goedmaken. Andere waarnemers kijken al naar begin volgend jaar en verwachten dat die vooral zwaar zal zijn voor de luchtvrachtvervoerders. Alleen een deal tussen de VS en China in de voortslepende handelsoorlog zou de marktpartijen weer een duwtje in de rug kunnen geven qua volumes, heet het.