Door het aan de grond houden van de B747F’s verdwijnen ook vijf routes bij CLA, dat enkele jaren geleden werd opgezet om vanuit de EU intercontinentale vrachtvluchten uit te voeren in nauwe samenwerking met zusterbedrijf AirBridgeCargo (ABC).

Ook bij ABC komt een aantal bestemmingen te vervallen, maar die hebben voorshands nog geen gevolgen voor de activiteiten van de maatschappij op Schiphol, dat naast Luik Airport een belangrijke draaischijf is voor de vrachtvervoerder.

Opties zijn beperkt

CLA beschikt over drie gehuurde B747-400F’s en een eigen B747-8F. Het heeft nog niet aangegeven wat er precies met de twee vrachtvliegtuigen gaat gebeuren als zij na de jaarwisseling verdwijnen uit de vrachtvloot, maar de opties zijn bij deze maatregel beperkt: voor onbepaalde tijd parkeren of onderbrengen bij derden.

CLA laat verder doorschemeren dat het voor de toekomst meer wil inzetten op chartervluchten en de verhuur voor bepaalde tijd van de freighters aan derden. Daarbij wordt vooral gekeken naar belangrijke en nieuwe klanten.

Het voordeel daarbij is dat het commerciële risico van de vrachtvluchten bij de klant ligt en niet bij CLA. Het is een model dat maatschappijen als Atlas Air al jaren met financieel succes in de markt zetten.