Dalende vrachttarieven, minder vraag naar internationaal transport en overcapaciteit zetten de opbrengsten onder druk, aldus de luchtvaartmaatschappij bij de presentatie van de financiële cijfers over het derde kwartaal van het lopende boekjaar.

Het Frans-Nederlandse vrachtbedrijf wil de schade voor de resterende maanden van het jaar beperkt houden door ‘vast te houden’ aan de loadfactor, die in het derde kwartaal met 55% zo’n 3,4 procentpunten verloor, of deze zelfs verhogen.

Kwetsbaar

Dat kan erop wijzen dat de directie kijkt naar mogelijkheden om vrachtcapaciteit uit de markt te halen. De middelen daarvoor zijn echter beperkt voor de groep. Air France-KLM heeft de vrachtvloot in 2017 al sterk afgebouwd om minder kwetsbaar te zijn voor marktschommelingen.

Daarnaast beschikt KLM over nog zes B747-400 combi’s, waarvan de achterste helft van het vliegtuig bestaat uit vrachtruimte. Dit vliegtuigtype heeft een capaciteit van ongeveer veertig ton en verdwijnt eind volgend jaar al uit de vloot van KLM. Dit met het oog op strengere voorschriften in de VS en de gemiddelde ouderdom.

Zorgwekkend

AF-KLM Cargo wist mede door een relatief goed voorjaar de schade over de eerste negen maanden te beperken tot een omzetverlies van 5,5% naar 1,6 miljard euro. De krimp in de reguliere vrachtdiensten liet daar met 1,36 miljard euro (-6,8%) aan inkomsten een groter verval zien. Het volume liet daarbij slechts een bescheiden afname zien van 1,3% naar 823.000 ton.

De mindere vraag naar capaciteit zorgt altijd voor een stevige druk op op de gemiddelde opbrengsten (marge). Die lieten over de eerste negen maanden een afname zien van 8,2% naar 12,5 eurocent per beschikbare tonkilometer vracht. Wat in de cijfers vooral zorgwekkend is, is de snel verslechterende marge over het derde kwartaal. Die nam de laatste maanden met maar liefst 13,1% af naar 11,44 cent.

Halvering

De totale omzet van Air France-KLM steeg in het derde kwartaal nog licht (2%) naar een totaal van bijna 6,5 miljard euro. Onder de streep leverde dat een nettowinst op van 360 miljoen euro, een halvering vergeleken met het resultaat over het derde kwartaal van 2018.

De forse afname is deels toe te schrijven aan een voorziening van honderd miljoen euro voor de versnelde uitfasering van de A380 bij Air France. Daarnaast schatte AF-KLM de ontwikkeling van brandstofkosten verkeerd in. Dat kost de luchtvaartgroep vijftig miljoen, terwijl er in dezelfde periode van vorig jaar juist sprake was van een meevaller van honderd miljoen.

Bedrijfsresultaat

Het bedrijfsresultaat viel ook een stuk lager uit. In het derde kwartaal van vorig jaar boekte de luchtvaartmaatschappij nog een bedrijfsresultaat van 1,16 miljard euro. Dit jaar bleef de teller in het derde kwartaal steken op 900 miljoen. Analisten hadden eerder rekening gehouden met een operationeel resultaat van 957 miljoen euro voor het derde kwartaal.