Verder zullen de vijf vrachtvluchten in de week op Latijns-Amerika worden gereduceerd naar vier stuks. Tevens zal Lufthansa op de vrachtbestemmingen in Zuid-Amerika de oude MD11F (capaciteit tachtig ton) vervangen door de nieuwe en grotere B777F’s (capaciteit honderd ton).

Behalve extra capaciteit biedt de inzet van de B777 een aantal operationele voordelen. Zo wordt de tankstop in Senegal overbodig en ligt de brandstofconsumptie 20% lager.

VS en Mexico

Ook op andere vrachtbestemmingen gaat Lufthansa Cargo in het winterseizoen de MD11F’s vervangen door de B777F. Het gaat daarbij om bestemmingen in de VS en op Mexico. Het gaat echter niet om de eigen B777F, maar die van zusterbedrijf Aerologic, dat hoofdzakelijk vrachtvluchten uitvoert voor DHL Express.

Eerder dit jaar werd al gemeld door de Amerikaanse vrachtanalist Cargofacts dat Lufthansa Cargo voor het eind van volgend jaar de resterende twaalf MD11 uit de vloot zal nemen met het oog op het slechte vrachtaanbod en de hoge operationele kosten van deze, soms dertig jaar oude vrachtvliegtuigen. Dat lijkt nu versneld opgepakt te worden door de Duitse vrachtmaatschappij.