Schiphol diende eerder al heimelijk een aparte capaciteitsdeclaratie in voor de vrachtvluchten op Schiphol bij toezichthouder Coordination Committee Netherlands. Maar de luchthaven voert nu samen met bloemenveiling Royal FloraHolland openlijk de druk op richting Den Haag voor een aparte vrachtpool.

‘Het is helder dat er iets moet gebeuren’, zei topman Dick Benschop van de Schiphol Group vorige week in dagblad Trouw. Hij wijst erop dat het aantal vrachtvluchten op Schiphol twee tot drie keer sneller afneemt dan elders. Daarnaast wil de voormalige PvdA-staatssecretaris dat de vrachtsector na 2020 weer volop kan profiteren van de groei die dan op Schiphol weer mogelijk is.

Dat moet dan volgens Benschop gebeuren via het toewijzen van ‘een vast percentage aan vluchten aan de sector’. Nu worden vrachtvluchten vaak uit het volle vliegschema van Schiphol verdrongen door passagiersvluchten en dat is slecht voor de marktpositie van de luchthaven op vrachtgebied, aldus de topman. Ook is het slecht nieuws voor de bloemenveiling Royal FloraHolland, die voor een groot deel van de aanvoer van bloemen uit Zuid-Amerika en Afrika afhankelijk is van  vrachtvluchten. Het gaat daarbij onder meer om vluchten van Martinair.

Gouden bergen

Een aparte pool voor de vrachtsector op Schiphol om het verlies aan vrachtvluchten te stoppen, heeft vooralsnog niet de steun van regeringspartij D66. Volgens luchtvaartspecialist en Tweede Kamerlid Jan Paternotte van D66 moeten alle partijen op Schiphol ‘gelijk’ worden behandeld. ‘Je kunt dan ook niet de vrachtsector een aparte status geven op Schiphol boven andere sectoren zoals bijvoorbeeld de vakantievluchten. Ik zie ook niet hoe zoiets in de praktijk kan worden uitgevoerd, gezien de EU-regels die er zijn rond het toekennen van slots op de luchthaven.’

Paternotte vraagt zich ook af waar die slots voor een vrachtpool op Schiphol vandaan moeten worden gehaald. ‘Ook vakantievluchten hebben historische vliegrechten op Schiphol. Dat kun je niet zomaar terugdraaien. Ik zou dan ook graag willen weten hoe dit moet worden  uitgevoerd. De realiteit is gewoon dat Schiphol aan de grenzen van zijn capaciteit zit. Groei is dan ook niet meer mogelijk. Dat moet iedereen zich goed realiseren, ook de vrachtsector op de luchthaven.’

Onderzoek

Uit recent onderzoek van onder meer het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en belangenbehartiger ACN blijkt dat de luchtvrachtsector met nauwelijks 3% van het aantal vliegbewegingen een kwart van de banen en toegevoegde waarde (2,7 miljard euro) levert op Schiphol.

Voor Paternotte rechtvaardigen deze cijfers geen status aparte voor de vrachtsector op Schiphol. Daarom zal hij zich dan ook niet scharen achter coalitiegenoot VVD en oppositiepartij SP die de plannen voor een vrachtpool steunen op Schiphol.

Daarbij noemt Tweede Kamerlid Remco Dijkstra (VVD) een percentage van 3,5 tot 4% aan vliegbewegingen dat zonder veel moeite voor de vrachtsector kan worden gereserveerd per jaar. Paternotte: ‘Ik wil geen gouden bergen beloven aan de vrachtsector die uiteindelijk niets opleveren. Sommige partijen willen de luchtvrachtsector slechts naar de mond praten, maar ik wil geen loze beloftes maken. ‘

Bellycapaciteit

Volgens Paternotte moet eventuele oplossingen voor de vrachtsector komen uit de nieuwe Luchtvaartnota 2020-2050 die minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) waarschijnlijk aan het eind van dit jaar naar de Kamer stuurt.

‘Ik ben benieuwd welke strategische visie en oplossingen de Luchtvaartnota bijvoorbeeld biedt voor extra vracht in de bellyruimte van vliegtuigen.  Ik denk dat wij daar dan ook op moeten inzetten, maar daar hebben de vrachtmaatschappijen op Schiphol natuurlijk niet veel aan.’