Eerder dit jaar had minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) een quickscan naar de Kamer gestuurd waaruit bleek dat een kunstmatig eiland in zee met landingsbanen 33 tot 46 miljard euro zou kosten en zeker twintig jaar zou vergen in bouwtijd.

KLM heeft zich eerder al negatief uitgelaten over het plan. Volgens topman Pieter Elbers is het ‘dromerij’ vanwege het groot aantal praktische bezwaren. Schiphol zelf is wel een voorstander van een grondig haalbaarheidsonderzoek.

‘Heel kritisch’

D66 wil ook zo snel mogelijk een nader onderzoek naar een vliegveld in zee, maar kreeg daarvoor in de Kamer voorlopig slechts steun van 50Plus en Forum voor Democratie. De meeste overige partijen zoals de VVD (‘tegen’) en CDA (‘heel kritisch’) zien niet veel in de plannen.

Volgens het CDA moet er een betere verdeling komen tussen het huidige aantal intercontinentale en korte vluchten op Schiphol. VVD-kamerlid Remco Dijkstra zegt dat een vliegveld op zee niet alleen te duur is, maar ook niets oplost voor de problemen waar de luchtvaartsector op Schiphol vandaag tegenaan loopt.

25 jaar geleden

Ruim 25 jaar geleden werden plannen rond luchthaven in zee al een keer grondig onderzocht, waaronder ook een vrachtluchthaven op de Maasvlakte. Dat stuitte destijds op een groot aantal praktische en milieubezwaren en kreeg ook nooit de noodzakelijke politieke steun.