Zij wijzen er op dat niet de expediteurs maar de verladers destijds slachtoffer waren van de prijsafspraken en de dure onderlinge vastgestelde brandstoftoeslagen. Het gaat daarbij om een groep van rond de twaalf luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM en Martinair, die bijna tien jaar lang de brandstoftoeslagen kunstmatig hoog hielden via prijsafspraken.

Geld op verkeerde plek

Lufthansa Cargo schikte in augustus van dit jaar de forse claim met expediteur DB Schenker. Daarbij is de hoogte van de uiteindelijke afkoopsom niet bekendgemaakt. Diverse hooggeplaatste vrachtmanagers van airlines wijzen er tegenover de Britse logistieke website The Loadstar op dat dit geld eigenlijk op de verkeerde plek is terechtgekomen en bij de gedupeerde verladers zou moeten belanden.

Zij zetten vraagtekens bij de rol van DB Schenker en vrezen tevens dat meer expediteurs het voorbeeld van het Duitse bedrijf volgen en juridische claims gaan neerleggen bij de airlines.

Gedeelte komt wel bij verladers

In een reactie stellen bronnen dat een deel van de schikking tussen DB Schenker en Lufthansa Cargo uiteindelijk ook terecht zou komen bij verladers. Onduidelijk is welk deel dat is en welke afspraken daarover zijn gemaakt. De twee hoofdrolspelers hebben geen commentaar gegeven op de aantijgingen.

Lees ook: Lufthansa schikt oude luchtvrachtclaim van DB Schenker